51 procent av småföretagarna i Sverige räknar med ökad försäljning under det kommande halvåret. Det innebär en ökning med fem procent sedan undersökningen i höstas. Framtidstron i företagen är starkare än på flera år.
– Det här är glädjande nyheter. De mindre företagen skapar de flesta jobben i Sverige och står för hälften av näringslivets omsättning. Deras växande framtidstro är en indikator på ett starkt ekonomiskt klimat i landet, säger Henrik Salwén, vd för Visma Advantage i ett pressmeddelande.
Företagen i Blekinge är de mest optimistiska i landet. Där tror fler än sex av tio på ökande försäljning.
Vid sidan av säsongsberoende anledningar tror många småföretagare att försäljningen kommer öka på grund av ett förbättrat produktutbud eller ökad intern kapacitet. Mest optimistiska är företagarna inom handelsbranschen följt av de inom jordbruk och skogsbruk. It och telekom är en annan bransch med stark framtidstro.
Branscher med högst framtidstro (andel som tror på ökad försäljning)
1. Handel (61 procent)
2. Jordbruk, skogsbruk (60 procent)
3. It och telekom (58 procent)
Vismas Affärsbarometer som bygger på en ny undersökning bland 824 små och medelstora företag över hela landet.