Få unga företagare från Västerbotten har nominerats och prisats lika mycket som Viktor Lindbäck, 28, från Skellefteå. Han flyttade till Stockholm 2011 för studier på KTH, men entreprenörsandan gjorde att det blev en annan väg.
–Jag pausade studierna för att jag ville satsa på Resize. Jag kom tillbaka till det jag hade känt: det här är det jag vill göra.
Kreativ ådra
Att Viktor hade en kreativ ådra visade sig tidigt. Han började rita möbler redan som åttaåring då han satt hemma hos farfar som var ingenjör. Lusten att skapa följde honom sedan vidare.
Sedan praktiserade han också på flera platser, bland annat arkitektkontor, som ökade såväl kunskaperna som idéerna.
I dag skriver vi 2019. Det är en tidig höstvardag och Viktor sitter i de lokaler som Resize Design har längst upp i ett gårdshus, bara ett stenkast från LO-borgen i centrala Stockholm. Där arbetar i dag fyra personer, varav en, Vita Garta, är Viktors partner i företaget. Dessutom har företaget timanställda och inhyrda konsulter.
Kundanpassning
Företaget är specialiserat på att leverera kundanpassade inredningslösningar till kontor, hotell och restauranger under kontexten ”one size does not fit all”. Ett tag låg produktionen i Skellefteå, men nu finns den i huvudsak i Litauen.
– Vi känner oss väldigt trygga med leveranserna. Totalt använder vi oss av 14 fabriker som producerar, vilket gör att vi kan leverera såväl stora volymer som små volymer. Det är mer eller mindre samma sak att göra 50 hotellrum som 5, berättar Viktor som reser mycket både till kunder och leverantörer, men som har börjat använda Skype och Facetime allt flitigare.
Stora kunder
Kunderna finns spridda inom olika nischer. Bland de mer namnkunniga märks Tele 2 och företagets helt nya aktivitetsbaserade huvudkontor, Betsson och Migrationsverket.
– Vi har också gjort hela hotellinredningar med fokus på special. Det är kul med olika kunder som ger oss utmaningar inom nya områden utefter respektive verksamhets speciella behov. Vi löser det med kunden som kan se på oss som en återkommande partner – och det gör att de kommer tillbaka.
Ketchupeffekt
2018 gav lite av en ketchuppeffekt för Rezise Design, som flerfaldigade omsättningen till över tio miljoner kronor – med svarta siffror.
– Vi ser en fortsatt ökning i år och än mer nästa år. Vi vill växa aggressivt, men inte för snabbt. Vi har stabiliserat allt genom att hitta rätt personer och fungerar nu bra som team.
Viktor berättar att företaget får många jobb genom mun mot mun-metoden – att någon tipsar om dem efter att haft dem som leverantör.
– Vi kommer ofta in som leverantörer efter rekommendationer av andra av våra kunder. Det gäller då att hitta personer som den nya kunden respekterar. I slutändan handlar det om personer som måste känna att de kan lita på oss. Ringer någon på helgen och behöver hjälp så ställer vi upp. Vi ska fixadet – såär det bara.
Ska växa
Men resan hit har varit allt annat än spikrak.
– Jag har flera gånger tagit ett steg tillbaka och fått utvärdera situationen. Jag har velat hitta det som är riktigt bra. Det är så att om vi äventyrar projekt så äventyrar vi också vår egen framtid. Det är till stor del tack vare min affärspartner Vita som vi funnit rätt bana och nu vet vi att vi är på rätt väg.
Samtidigt är han osäker på hur snabbt det går – egentligen.
– Om två-tre år ska vi vara betydligt fler i bolaget, men det kanske sker redan nästa år… Det som händer nu är superspännande.