Ministern hoppas på bred politisk enighet för bygget av Norrbotniabanan

Bostads- och digitaliseringsminister Peter Eriksson (MP) hoppas nu att man kan få en bred politisk enighet bakom satsningen på Norrbotniabanan.

– Nu med tolv års försening kan vi äntligen sätta spaden i jorden, säger Peter Eriksson.

– Nu med tolv års försening kan vi äntligen sätta spaden i jorden, säger Peter Eriksson.

Foto: Lars Westerlund

Stockholm2018-06-01 12:42
– Nu med tolv års försening kan vi äntligen sätta spaden i jorden, säger Peter Eriksson.
– Nu med tolv års försening kan vi äntligen sätta spaden i jorden, säger Peter Eriksson.

– Jag trodde det var klart att bygget skulle bli av redan 2006 men den borgerliga regeringen ville då inte genomföra detta. Nu med tolv års försening kan vi äntligen sätta spaden i jorden, säger han till Norran Affärsliv.

Peter Eriksson menar att det här beslutet kommer i rätt tid för Skellefteå.

– Det händer så mycket positivt i Skellefteå med etableringen av batterifabriken och en hel del annat vilket ökar trycket på bra kommunikationer efter Norrlandskusten, både när det gäller gods- och persontransporter, konstaterar Peter Eriksson.

Att regeringen nyligen ställt sig bakom en förlängning norrut av ScanMed-korridoren tror han kan ge förutsättningar för ytterligare bidrag från EU/CEF.

– Det kan då röra sig om cirka 30 procent av kostnaden vilket ju blir ett antal miljarder.

Peter Eriksson konstaterar att Sverige nu står i färd med att reparera sitt historiska misstag med att lägga järnvägen i inlandet.

– Den här satsningen innebär att vi kan få ett hållbart resande efter Norrlandskusten med minskade utsläpp, avslutar han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!