Kritik från höger och vänster mot regeringens finansieringsplan för Norrbotniabanan

Både Edvard Riedl, moderat riksdagsman från Umeå, och Vänsterpartiets partiledare Jonas Sjöstedt vill att Norrbotniabanan byggs, men både är de kritiska till hur regeringen hanterar satsningen utan att ha full finansiering.

– Genom att att röja lite skog på den första etappen vill regeringen visa att de lever upp till sitt vallöfte och påbörjar bygget under den här mandatperioden, säger Edvard Riedl.

– Genom att att röja lite skog på den första etappen vill regeringen visa att de lever upp till sitt vallöfte och påbörjar bygget under den här mandatperioden, säger Edvard Riedl.

Foto: HENRIK MONTGOMERY / TT

Stockholm2018-06-01 16:17
– Regeringsförslaget är inte tillräckligt bra för klimatet, tycker Jonas Sjöstedt.
– Regeringsförslaget är inte tillräckligt bra för klimatet, tycker Jonas Sjöstedt.

Jonas Sjöstedt berättar för Norran Affärsliv att Vänsterpartiet tills helt nyligen suttit tillsammans med regeringen och diskuterat finansieringen. Vänsterpartiet ville att man skulle tillskjuta ytterligare sex miljarder kronor så att sträckningen Umeå-Skellefteå var fullt finansierad och man ville anslå 5,2 miljarder så att arbetet med fortsättningen upp mot Luleå kan komma igång.

– Men nu väljer tyvärr regeringen istället att lägga mer pengar på motorvägar i södra Sverige som ökar klimatutsläppen. Regeringsförslaget är inte tillräckligt bra för klimatet.

Jonas Sjöstedt tycker att regeringen inte i tillräckligt hög grad prioriterar utbyggnaden av infrastrukturen i norra Sverige.

– Vi vill också se en satsning för två miljarder på upprustningen av Inlandsbanan, säger han.

Dessutom vill Vänsterpartiet bygga dubbelspår mellan Sundsvall och Gävle. Deras förslag på finansiering av järnvägssatsningarna i norra Sverige är minskad satsning på större vägbyggen och en långsammare satsning på tågsignalsystemet ERTMS.

Edvards Riedl, som sitter i riksdagens trafikutskott, hävdar att regeringens beslut är en ”bluff” eftersom de inte har full finansiering av hela bygget. Han menar att detta är ett sätt för regeringen att vinna poäng inför valet.

– Genom att att röja lite skog på den första etappen vill de visa att de lever upp till sitt vallöfte och påbörjar bygget under den här mandatperioden.

– Genom att att röja lite skog på den första etappen vill regeringen visa att de lever upp till sitt vallöfte och påbörjar bygget under den här mandatperioden, säger Edvard Riedl.
– Genom att att röja lite skog på den första etappen vill regeringen visa att de lever upp till sitt vallöfte och påbörjar bygget under den här mandatperioden, säger Edvard Riedl.

Han konstaterar att riksdagen inte kommer att hinna behandla den nationella transportplanen innan valet.

– Detta på grund av att regeringen inte hunnit få fram den i tid. Jag är rädd för att det inte kommer att finnas tillräckligt med finansiering förrän två mandatperioder bort, säger Edvard Riedl.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth säger till Norran Affärsliv att han tycker att Edvard Riedls tal om en bluff ”bara är trams”.

– Eftersom han sitter i trafikutskottet vet han mycket väl hur det går till i den här typen av stora infrastrukturprojekt. Vart fjärde år görs en revidering av budgeten för projekten och därför är projekten mycket sällan fullt finansierade från start.

Han undrar varför moderaterna alltid kommer med den här kritiken när det gäller projekt i norra Sverige och inte vid satsningar i de mellersta och södra delarna av landet.

– I den nationella planen som vi lägger fram inom kort kommer vi att redovisa finansieringslösningar, men idag har vi berättat att vi avsätter sju miljarder, säger Thomas Eneroth.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!