– Att jag tror att detta kommer att fungera beror på att jag upplever att det finns en mycket stark regional uppslutning bakom projektet. Det allra bästa är ju om bygget kan ske utan avbrott, men naturligtvis kan det bli tal om överklagningar, säger Thomas Eneroth till Norran Affärsliv.
EU-kommissionen genomför just nu en revidering av stomnätskorridorerna. Thomas Eneroth berättar att regeringen den 21 mars föreslog EU-kommissionen att den befintliga stomnätskorridoren ”Skandinavien – Medelhavet”, som i dag bara sträcker sig till Stockholm, ska förlängas hela vägen upp till den svensk-finska gränsen vid Haparanda samt till Oslo via Örebro.
– För regeringen är det viktigt att hela Sverige ges goda förutsättningar att växa och utvecklas och om det blir en förlängning av denna stomnätskorridor finns möjlighet för oss att få medfinansiering av Norrbotniabanan från CEF-fonden vilket tidigare bara möjligt att få upp till Stockholm, berättar Thomas Eneroth.
Kommissionen bedöms godkänna Sveriges förslag om förlängning av ScanMed-korridoren nu i juni, men för att det verkligen ska börja gälla juridiskt måste det in i förordningen som börjar förhandlas i höst. Med behandling i parlamentet kan slutligt godkännande av korridorförlängningen förväntas tidigast våren 2019.