”Vi ville göra någonting kopplat till #metoo”

Hur känns det att bli utsatt för sexuella trakasserier? Det har elever på Guldstadsgymnasiet i Skellefteå tolkat: ”Vi ville göra någonting kopplat till #metoo”, säger Markus Porsklev.

Elever och lärare. Thea Lindberg, Emma Wikström-Roos, samhälls- och medieläraren Markus Porsklev, Anton Berggren, Nelly Borgström, Sanna Vedin.

Elever och lärare. Thea Lindberg, Emma Wikström-Roos, samhälls- och medieläraren Markus Porsklev, Anton Berggren, Nelly Borgström, Sanna Vedin.

Foto: Elever och lärare. Thea Lindberg, Emma Wikström-Roos, samhälls- och medieläraren Markus Porsklev, Anton Berggren, Nelly Borgström, Sanna Vedin.

Skola och utbildning2017-12-01 08:00

Han är samhälls- och medielärare på Guldstadsgymnasiet och en av idégivarna. Elever på estet- och barn- och fritidsprogrammet har nämligen tolkat #metoo i bilder och texter. Nu hänger elevernas alster i skolans kafeteria. Och den grupp esteter som Norran träffar tycker ämnet är viktigt och angeläget.

– Metoo är ett jättebra initiativ. Jag brukar jobba på krogar och jag ser trakasserier hela tiden, säger Sanna Vedin och Thea Lindberg tillägger:

– De flesta tycker det är bra att vi pratar om det här på skolan.

Anton Berggrens föreställer en arm, ett ansikte i raseri och kränkande sexuella tillmälen som skrivits intill.

– Jag ville fånga bilden av ett typiskt övergrepp och hur jag tror offret kan känna sig, förklarar han.

Vill väcka tankar

På samhällslektioner har man också diskuterat sexuella trakasserier, tagit fram statistik och gått igenom siffror. Enligt Markus Porsklev vill man väcka tankar och uppmärksamma problemet.

– Vi tycker också det passade bra att våra estetelever fick gestalta problemet i bilder.

Eleverna är överens om värdet i att lyfta ämnet på skoltid och anser att problemet är mångbottnat.

– Det är inte bara män som är problemet. Det finns även kvinnor som menar att man får skylla sig själv om man klär sig lite utmanande och om någon då tafsar, säger Nelly Borgström.

På Guldstadsgymnasiet har man även talat om lösningar. De menar att en åtgärd kan vara att beteenden och normer börjar diskuteras tidigt – redan på grundskolenivå.

– Machokultur finns ju även bland barn, säger Nelly Borgström och får medhåll av sina klasskamrater.

Fler alster

Alla elever på skolan ska göra sina tolkningar av sexuella trakasserier så snart fylls utställningen på med fler alster. Och Markus Porsklev tycker att formen är perfekt.

– Enligt läroplanen ska vi jobba med normer i skolan, varför inte göra det såhär, säger han.

Jag ville fånga bilden av ett typiskt övergrepp och hur jag tror offret kan känna sig.

En blomma. Emma Wikström-Roos tolkning föreställer en blomma, formad som kvinnans underliv. ”Varför ska man kränka något så vackert som ger liv”, säger hon om sexuella trakasserier mot kvinnor.
En blomma. Emma Wikström-Roos tolkning föreställer en blomma, formad som kvinnans underliv. ”Varför ska man kränka något så vackert som ger liv”, säger hon om sexuella trakasserier mot kvinnor.
Utställning. Eleverna har gjort bilder och texter kopplat till #metoo. Eleverna tycker ämnet är viktigt och angeläget.
Utställning. Eleverna har gjort bilder och texter kopplat till #metoo. Eleverna tycker ämnet är viktigt och angeläget.
Tolkning. Anton Berggrens alster kopplat till sexuella trakasserier.
Tolkning. Anton Berggrens alster kopplat till sexuella trakasserier.
Elever och lärare. Thea Lindberg, Emma Wikström-Roos, samhälls- och medieläraren Markus Porsklev, Anton Berggren, Nelly Borgström, Sanna Vedin.
Elever och lärare. Thea Lindberg, Emma Wikström-Roos, samhälls- och medieläraren Markus Porsklev, Anton Berggren, Nelly Borgström, Sanna Vedin.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!