Klockan har just passerat 10.30 och inne i Bolidenskolans idrottshall råder full aktivitet.
På en madrass på golvet övas det på handstående och en bit bort håller åtta elever på att bilda en mänsklig pyramid. Längst upp står Celina Kempe, 6B, och försöker hålla balansen.
– Det är roligt att ha cirkus på gympan, vi får klättra och göra annat än vanliga sporter. Trapets har varit roligast och att klättra i rep har varit svårast, säger Celina Kempe och får medhåll av klasskompisen Adib Sabone.
– Repet är verkligen svårt, man måste vara stark i armarna. Jag tycker det roligaste har varit att jonglera med bollar.
Ökad integration
Syftet med nycirkusprojektet har dels varit att öka elevernas kroppskontroll och självkänsla, dels att öka integrationen.
– Det som är bra med nycirkus är att man kan kommunicera med varandra utan att använda så många ord. Därför är det bra för att underlätta integration, säger projektledaren Marina Georgescu, som jobbat som nycirkusartist i många år.
– Ofta när man visar en ny övning så säger eleverna att de inte kan, men efter lite träning så brukar det gå bättre och man märker hur de utvecklas.
Åsa Eriksson jobbar som lärare i idrott och hälsa på Bolidenskolan och hon är positiv till nycirkusprojektet.
– Det har varit inspirerande och jag upplever att vi lärt oss mycket, både vad gäller olika tekniker men också om varandra och hur det känns då man inte kan någonting och är frustrerad.
Tror det att det här kan ge en bättre integration?
– Ja jag tror ju att när man hamnar i situationer som man ska lösa tillsammans, där man måste stötta varann, så ökar känslan av gemenskap och trygghet. Man blir trygg både med att hjälpa och att bli hjälpt.
Nycirkusprojektet drar nu vidare till bland annat Byske och Lövånger och förhoppningen är att fler skolor också ska haka på. Att eleverna tycker det varit en rolig höst går inte att ta miste på.
– Jag vill gärna göra det här fler gånger, säger Celina Kempe.
Inom nycirkus kan man kommunicera med varandra utan att använda så många ord.