Förra året tog Moröskolan emot alla elever från Getbergsskolan när mögel upptäcktes där. Då ställdes en modul upp på skolgården för tre årskurs 3:or och två årskurs 4:or. Moduler finns i dag på flera skolor runt om i kommunen (se faktaruta).
– Det är ju en ny byggnad, så den är fräsch. Men den är ju provisorisk medan den nya Getbergsskolan byggs. Det dunkar i golven när man går och det är trångt, för det är ju många elever som ska rymmas, de är runt 100 stycken, säger Gunilla Rönnholm, lärare för klass 4B, som tidigare jobbade på Getbergsskolan.
F–9-skolan som planeras på Getberget beräknas vara klar 2019.
– Så vi räknar med att vara kvar här i fyra år till.
10-årige Karl Lundkvist och några av hans klasskompisar tycker att det är stor skillnad att vara i modulen jämfört med hur det var när de gick på Moröskolan.
– Vi har fått lite större klass, men mindre klassrum och så har det blivit lite bråkigare och mer snöbollskrig, säger Karl Lundkvist, 10 år.
Flera av hans klasskompisar håller med.
– Det är lite trångt och pratigare på lektionerna. Vi var 19 tidigare, sedan fick vi 7 elever från Getbergsskolan, säger Mio Öquist, 11 år.
– Jag upplever att det är lite kallt, det var 15 grader härinne någon dag, säger Jackson Bowers, 10 år.
Men eleverna ser också flera fördelar med sammanslagningen.
– Vi har fler kompisar att leka med, säger Mio.
Tilda Bergström, 10 år, tillägger:
– Vi har fler aktiviteter också, till exempel riddarskola.
Att integrera eleverna och personalen på de två skolorna med varandra har gått över förväntan, tycker läraren Gunilla Rönnholm.
– Det bästa är att barnen har fått fler kompisar och vi vuxna har fått fler kollegor. Det gynnar vårt arbetslag.
Vi har fått lite större klass, men mindre klassrum och så har det blivit lite bråkigare.