Så var kriterierna för att komma på fråga

Så här var kriterierna för lärarlönelyftet i grundskolan, Skellefteå kommun.

Skola och utbildning2016-10-24 07:19

De är i grunden samma som riksdagen hade bestämt, men har utvecklats.

Det handlar om mycket text, två A4-papper. De återges här i förenklad form.

Allmänna kriterier

Läraren ska vara särskilt kvalificerad för den undervisning som bedrivs.

Läraren ska ha visat intresse för och god förmåga att utveckla undervisningen - både på egen hand och tillsammans med kolleger.

Särskilda kriterier

Dessutom ska minst ett av följande kriterier uppfyllas:

Läraren har tagit särskilt ansvar för att utveckla undervisningen genom kollegialt lärande.

Läraren har med stöd av formell utbildning på avancerad nivå utöver lärarexamen förbättrat undervisningens innehåll.

Läraren har tagit särskilt ansvar för att stödja lärarstudenter eller de som är nya i yrket. Eller har tagit särskilt ansvar för att utveckla ämnen.

Läraren har tagit särskilt ansvar för särskilt komplicerade undervisningssituationer.

Det ansågs allra viktigast

Vidare har man i Skellefteå kommun bestämt att det kollegiala lärandet ska vara viktigast, liksom hur läraren arbetar med eleverna.

Med kollegialt arbete menas då att läraren:

– är drivande i arbetslag som tillsammans utvecklar undervisningen.

– är drivande i att utarbeta planeringar, bedömningar och utvärderingar.

– med skicklighet utvärderar elevernas lärande kopplat till undervisningens innehåll. Det ska göras kontinuerligt.

– observerar och analyserar undervisningen tillsammans med kolleger.

– arbetar med systematiskt förbättringsarbete.

– strävar efter samverkan med andra som leder till dokumenterat förbättringsarbete.

Läs hela: Här kan du klicka dig fram till hela dokumentet. 

Fakta: Så här beslutade riksdagen om kriterierna. De står i § 7

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!