Tomas Sverin har arbetat som lärare i matte och fysik i tre år. I skrivande stund har han cirka 970 prenumeranter på sin Youtube-kanal.
Klippen ger de elever som har missat en lektion eller inte riktigt har förstått kapitlet, en chans att få det förklarat igen. Tomas Sverin säger att det har hänt att elever med koncentrationssvårigheter har suttit och sett genomgångarna på datorn med hörlurar under lektionen.
– Då kan de se genomgången i sin egen takt och pausa när de känner för det. Men det är ju ett lite ovanligt sätt att lära sig på, så det är nog många som inte känner att de vill göra det och visa att de behöver extra hjälp, säger han.
Tomas Sverin kom på idén att börja filma när han bara hade jobbat ett halvår som lärare.
– Det här var i samma veva som alla elever skulle få bärbara datorer och det skulle vara trådlöst nätverk överallt. Jag började med att länka till andra lärare som hade filmat sina genomgångar. Men deras innehåll passade inte riktigt mina lektioner alla gånger, säger han.
Avvaktande
Han bestämde sig då för att försöka göra något liknande själv. Han tejpade fast mobilen vid en lampa, så att den hängde ovanför anteckningsblocket och filmade när han gick igenom ett kapitel. Han filmade sedan ett praktiskt exempel och klippte in det i filmen som slutligen lades ut på Youtube.
– Jag var lite avvaktande från början. Jag berättade för eleverna att det fanns och upplyste om det på föräldramöten. Sedan kom några elever som hade specialidrott och frågade mig om jag skulle lägga upp något från en lektion. Sedan har jag fått väldigt positiv feedback, säger Tomas Sverin.
Hitta tid
Oftast filmar han sin genomgång några dagar innan lektionen. Detta för att direkt lektionen är klar kunna ladda upp ett klipp på Youtube.
– Det gäller att hitta tiden. Men att planera tar inte så lång tid eftersom jag ändå ska planera upp vad jag ska gå igenom på lektionen. Men ibland hinner jag inte göra klippet innan och då får jag göra det i efterhand.
Eftersom genomgångarna läggs ut publikt på Youtube är det långt fler än bara Tomas elever som tagit del av klippen. Totalt har de cirka 340 klippen ungefär 200 000 visningar.