Syftet var att eleverna skulle lära sig att förstå internationella relationer och konfliktlösning.
– Det ökar möjligheten för dem att själva ta ställning till internationella konflikter och när de går in i en roll som ett land så slipper de vara sig själva och blir mindre osäkra när de står vid podiet, säger läraren Mattias Forsman.
Klasser från samhällsprogrammet och humanistiska programmet årskurs 1 hade delats in i grupper om olika länder. De hade fått en vecka på sig att förbereda sig för att göra ett anförande i början av mötet, en så kallad ”opening speech”.
Tilda Larsson representerade Syrien.
– Religionen i vårt land har gått för långt och IS har fått för mycket makt, sa hon bland annat.
Eleverna skulle sedan presentera sina resolutioner på problemen, syssla med lobbyarbete och sedan debattera och rösta kring resolutionerna. Eleverna hade klätt upp sig och pratade engelska under hela dagen.
Isabell Söderström representerade Spanien.
– Jag har lärt mig mycket om landet och hur klimatförändringarna påverkar Spanien. Det är roligt hela grejen, men nervöst att vi skulle hålla ett tal.
Didrick Andersson, Klara Israelsson och Hanna Markstedt representerade Saudiarabien.
– Det känns alltid spännande och nervöst med sådana här grejer, men det har varit riktigt roligt att jobba med, säger Didrick.
Hanna tillägger:
– Jag har fått bättre förståelse för hur FN arbetar.
Tomas Marklund (S), kommunfullmäktiges ordförande, fick spela Ban Ki-moon, FN:s generalsekreterare.
– Vi ska minnas att vi kom till i en värld som hade slagits i spillror 1945, sa han när han förklarade mötet öppnat.
Jag har fått bättre förståelse för hur FN arbetar.