– Det är jätteintressant att få veta hur svaret formuleras, inte bara hur beslutet blev, säger gymnasieeleven Alma Danielsson.
Hon och Lovisa Hedlund som går estetiska programmet vid Anderstorpsgymnasiet var två elever som deltog vid sammanträdet.
Lämnat motion
De har lämnat in en motion om hjälplärare på vissa lektioner för elever som behöver extra stöd.
Gymnasienämnden svarar att det inte finns ekonomiska medel för det, men att skolans ledning ska få kännedom om motionen.
– Det lät ändå som att de försöker hjälpa oss genom att frågan ska gå vidare till rektorn och även att rektorn ska återkoppla till oss, säger Lovisa Hedlund.
En annan motion rör ergonomiskt anpassade och smarta möbler på skolorna i Skellefteå. Ida Backvid och Simon Norsten på teknikprogrammet vid Baldergymnasiet representerade de som lämnat motionen.
Eleverna önskar mer ergonomiska bänkar och stolar på gymnasieskolorna. Eleverna vill att stolarna och bänkarna ska vara höj- och sänkbara och ha mjuka ryggstöd. Dessutom tycker man att ryggstöden är för korta.
– Vi sitter hela dagarna och i vissa klassrum är stolarna ganska dåliga, säger Simon Norsten till politikerna och får medhåll av Ida Backvid.
Nämndens beslut blir att detta ska tas i beaktande vid inköp av möbler, med två tillägg av nämndens vice ordförande Stina Engström (L):
X I samband med inköp av möbler ska eleverna vara delaktiga.
X En redovisning av hur mycket möbler som bör bytas ut ska göras.
– Svaret på motionen var rimligt, säger Ida Backvid och Simon Norsten håller med.
De båda tycker också att det är bra att möta politikerna för att få insyn i hur de arbetar.
– Nu vet vi också hur man skriver en motion och det är ju ett sätt att kunna påverka politikerna, säger Ida Backvid.
Bra koncept
Under dagen behandlades många ungdomsmotioner. Att bjuda in elever inför besluten är ett koncept som gymnasienämndens ordförande Bertil Almgren (S) uppskattar.
– Att ha den här diskussionen med eleverna är jätteviktigt och det är värdefullt att de kommer till vårt möte, säger han.
Det är jätteintressant att få veta hur svaret formuleras, inte bara hur beslutet blev.