De arbetar med barnens språk

Förskolorna på Anderstorp erbjuder barnen 20 timmar i veckan i ett projekt med syfte att stärka pedagogerna och barnens språkutveckling.

Läser saga. Förskolepedagogen Sofie Vetander läser en saga för Saga Ekmark, 3 år, och Linus Estigarriga Menescal Rögilds, 3 år, på Södergårds förskola. Barnen på förskolan inspireras mycket av sagorna och dramatiserar dem när de leker själva.

Läser saga. Förskolepedagogen Sofie Vetander läser en saga för Saga Ekmark, 3 år, och Linus Estigarriga Menescal Rögilds, 3 år, på Södergårds förskola. Barnen på förskolan inspireras mycket av sagorna och dramatiserar dem när de leker själva.

Foto: Läser saga. Förskolepedagogen Sofie Vetander läser en saga för Saga Ekmark, 3 år, och Linus Estigarriga Menescal Rögilds, 3 år, på Södergårds förskola. Barnen på förskolan inspireras mycket av sagorna och dramatiserar dem när de leker själva.

Skola och utbildning2014-11-26 09:00

Normalt sett har barnen rätt till 15 timmar i veckan. Förskolecheferna Yvonne Frank och Monica Hägglund som har hand om Anderstorpsområdet sökte pengar från den sociala investeringsfonden och blev beviljade 6,1 miljoner kronor som ska användas under fem år. I oktober 2013 drog projektet igång.

– Det är utifrån att Anderstorp som område är mångfacetterat och mångkulturellt. Syftet är att ge pedagogerna verktyg att arbeta med, hitta arbetsmetoder och förhållningssätt i vardagen och att stärka språket. Många av verktygen känner pedagogerna redan till, men det gäller att plocka fram dem, säger Monica Hägglund.

Har gett effekt

Fokus ligger på språkutveckling utifrån läroplanen i bild, musik, drama, matematik och så vidare. Pedagogerna har deltagit i olika utbildningar där berättande har varit i fokus. Till hjälp har man haft en dramapedagog, talpedagog och bibliotekarie.

– Det har redan gett effekt. Vi har läst "De tre små grisarna" för barnen rätt så mycket. Vi har till exempel haft små grisfigurer som vi har berättat sagan med och nu har barnen börjat dramatisera sagan själva när de leker, säger förskolepedagogen Sofie Vetander på Södergårds förskola.

Mer medvetna

Sofie Vetander berättar att de också får lära sig teckenstöd, TAKK, för färger, djur och annat.

– De som inte riktigt kan språket ännu brukar använda sig av det.

Monica Hägglund säger:

– De blir mer medvetna. Ett exempel är bokbussen. Tidigare har barnen bara tagit en bok, nu tittar de på boken innan de väljer den.

Pengarna har också gjort att tre personer kunnat anställas på heltid under projektperioden.

– De är med barnen när den ordinarie personalen är på utbildning eller när de ska utvärdera och planera verksamheten. Tid till planering är annars något som brukar brista i förskolan. Teamet kommer inte att bli kvar när projekttiden är slut, men då har pedagogerna förhoppningsvis funnit rutiner för att klara dokumentationen, säger Yvonne Frank.

Hon säger att pedagogerna har upplevt att det känns lugnt och tryggt i arbetet.

– De känner inte av att de har tidspress på sig och att det är något särskilt som måste vara klart en viss tid. De arbetar med våra olika ”språk” i teman och får naturligt med läroplanen och förskolans egna satta mål.

undefined
Läser saga. Förskolepedagogen Sofie Vetander läser en saga för Saga Ekmark, 3 år, och Linus Estigarriga Menescal Rögilds, 3 år, på Södergårds förskola. Barnen på förskolan inspireras mycket av sagorna och dramatiserar dem när de leker själva.
undefined
Förskolechefer. Monica Hägglund och Yvonne Frank ser flera fördelar med det projekt som bedrivs på förskolorna på Anderstorp.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!