Berättandet sätts i fokus när elever lär sig mer svenska

De sitter i en ring och berättar händelser eller hur de fantiserar kring den bok de läst. De tio som sitter i klassrummet på Campus kommer från en rad olika länder och genom den berättarkultur vi har lokalt så lär de sig att utveckla det svenska språket.

Boken basen för samtalen. Ros-Mari Lindfors, dramapedagog, visar den bok som eleverna läst. Just boken utgjorde temat för de berättelser som eleverna bjöd varandra på under tisdagen. Foto: Ulf Johansson.

Boken basen för samtalen. Ros-Mari Lindfors, dramapedagog, visar den bok som eleverna läst. Just boken utgjorde temat för de berättelser som eleverna bjöd varandra på under tisdagen. Foto: Ulf Johansson.

Foto: Foto: Ulf Johansson.

Skola och utbildning2015-12-08 15:49

Det är Region Västerbotten som driver projektet där alltså vår berättarkultur nu tar steget in i utbildningsväsendet. På tisdagen var det "examensdags" för de tio eleverna där berättandet varit en utgångspunkt för att bättra på språket.

Cleice Eriksson kommer från Braslien. Hon deltog aktivt i berättandet på tisdagen och konstaterade för Norran att hon stärkt sitt självförtroende kraftigt genom de berättelser hon själv framfört och genom de berättelser hon lyssnat på från kompisarna i klassrummet.

– Nu till och med börjar jag tänka på svenska och inte som förr att först tänka på portugisiska och sedan omvandla orden till svenska.

Framsteg

Ulrika Holmlund är lärare i svenska som andraspråk och hon är entusiastisk över de framsteg som eleverna gjort genom att berättandet fått vara i fokus vid ett tiotal undervisningstillfällen i höst.

– Allt handlar inte bara om att lära sig grammatik och att kunna skriva på svenska. Genom muntliga berättelser och genom att vi lyssnar på varandra så stärks språket.

Dramapedagogen Ros-Mari Lindfors har också varit med i klassrummet och hon är också peppad kring projektet.

– Nu räknar jag med att flera av de här eleverna ska möta upp till de berättarkvällar vi har lokalt och till berättarfestivalen.

Under tisdagen var en bok som heter Ankomsten i fokus. Eleverna fick muntligen berätta för varandra hur de upplevde boken och vad som kunde tänkas dölja sig bakom teckningarna i boken.

– Det här är ett jättekul sätt att lära sig bättre svenska. Jag tycker själv att jag gjort stora framsteg och att jag nu på ett annat sätt än förr vågar använda mig av språket, säger Abdullahi Mohamed som kommer från Somalia.

Boken basen för samtalen. Ros-Mari Lindfors, dramapedagog, visar den bok som eleverna läst. Just boken utgjorde temat för de berättelser som eleverna bjöd varandra på under tisdagen. Foto: Ulf Johansson.
Boken basen för samtalen. Ros-Mari Lindfors, dramapedagog, visar den bok som eleverna läst. Just boken utgjorde temat för de berättelser som eleverna bjöd varandra på under tisdagen. Foto: Ulf Johansson.
"Ger självförtroende" Sharmin Mustafa, Kurdistan, och Abdullahi Mohamed, Somalia, ses här i samtal med dramapedagogen Ros-Mari Lindfors. Sharmin och Abdullahi lovordar berättarprojektet. Foto: Ulf Johansson.
"Ger självförtroende" Sharmin Mustafa, Kurdistan, och Abdullahi Mohamed, Somalia, ses här i samtal med dramapedagogen Ros-Mari Lindfors. Sharmin och Abdullahi lovordar berättarprojektet. Foto: Ulf Johansson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!