”Vi växer med restaurangerna”

”Det tar tid att sälja in produkten, men de flesta vi har besökt har tackat ja. Införsäljningen är en sak som tagit mer tid än jag räknat med”. Det säger Victor Jakobsson, 23, som är en av fem delägare i bryggeriet Fermenteriet i Skelleftehamn och bolagets ende anställde.

”För 20 år sedan drack ingen lokal öl. Nu är det vanligt att man frågar efter det på puben”, berättar Victor Jakobsson, Fermenteriet.

”För 20 år sedan drack ingen lokal öl. Nu är det vanligt att man frågar efter det på puben”, berättar Victor Jakobsson, Fermenteriet.

Foto: Foto: Lars Andersson

Skelleftehamn2019-10-19 10:00
Victor Jakobsson gör allt från produktion till sälj på bryggeriet Fermenteriet i Skelleftehamn.
Victor Jakobsson gör allt från produktion till sälj på bryggeriet Fermenteriet i Skelleftehamn.

Fermenteriet flyttade in i lokalerna i oktober i fjol. I början av 2019 kom försäljningen igång och i maj hade bryggeriet sina två första öl i Systembolagets sortiment. I dag har de växt till fyra.

För Victor har året varit såväl utvecklande som lärande.

– Det tog tid att få igång verksamheten, men vi är väldigt nöjda sett till alla aspekter. Vi finns på bolagen i Skellefteå plus beställningssortimentet, säger Victor som hoppas på att jobba upp närvaron i handeln. Som mest har Fermenteriet i dag möjlighet att få ut produkterna på tio butiker inom 15 mils radie.

– Det tar tid att bygga upp, men vi jobbar på att få en ökad efterfrågan.

Produkterna från bryggeriet finns i dag ute hos restauranger och gastropubar i bland annat Skellefteå, Umeå och Luleå.

– Det är restaurangerna vi växer med. Det är roligt att vara ute och sälja till dom, från första besöket till man står i baren och snackar med kunderna.

”För 20 år sedan drack ingen lokal öl. Nu är det vanligt att man frågar efter det på puben”, berättar Victor Jakobsson, Fermenteriet.
”För 20 år sedan drack ingen lokal öl. Nu är det vanligt att man frågar efter det på puben”, berättar Victor Jakobsson, Fermenteriet.

Victor säger att det varit mer tidskrävande än han först räknat med.

– Men samtidigt har vi kommit så långt med en del kunder att de köper hela batchen, hela produktionen, av en bryggning.

Hela kedjan

I dag är verksamheten uppbyggd på att en person sköter i stort sett hela kedjan, från produktionen, som ligger max på 40 000-50 000 liter per år, till försäljningsbiten.

– Det gör att vi kan hålla nere kostnaderna. En viktig bit är att bryggeriet har satsat på event med allt från bryggerivisning till provningar.

– Det har visat sig vara bra marknadsföring, liksom att vara med på de ölmässor som är igång. Det är också målet nästa år, att stärka satsningen på eventöl och öka restaurangförsäljningen.

Nya sorter

Under några år växte bryggeriindustrin i Sverige dramatiskt med en peak 2016/2017. Nu håller den på att konsolideras.

– Det har gått ungefär som vi trott här. Själva bryggsystemet har jag satt ihop mestadels själv med några lokala konsulter.

Och frågan är vad Victor gör då han är ledig?

– Att utveckla nya sorter är min hobby. Jag gillar att ta fram nya recept för att prova något nytt, men det räknar jag inte alltid som jobbtid.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!