Under onsdagen var området fullt med inbjudna från näringsliv, media och politik, för att få en guidad tur och se hur arbetet fortskrider på Näsuddens industriområde.
Anna Lundström och hamnchefen Emma Sundelin höll en kort introduktion innan entreprenören Peabs produktionschef Markus Eriksson guidade besökarna runt området i det kalla och blöta majvädret.
– Vi måste jobba med omställningen till el och vara fossilfria till år 2030. Den nya hamnen kommer att ge helt nya möjligheter och vara avgörande för Skellefteås näringsliv att få in nya investeringar, säger Emma Sundelin.
Det mest intensiva arbetet som pågår just nu är muddringen för att öka djupet invid kajen. Grävmudderverket Hector jobbar för komma ner till det planerade djupet på 12,5 meter.
– Om allt går enligt plan ska muddringen vara klar i augusti, berättar Markus Eriksson.
Det översta lagret av förorenade muddermassor läggs just nu på hög i hamnområdet i en speciell dammanläggning.
– De ska först avvattnas så mycket som möjligt och sedan blandas med betong för att binda föroreningarna. Detta skickas sedan till särskilda deponier.
Renare lager som legat längre ner på havsbottnen kommer att läggas i ett djuphål i havet utanför Bureå (se separat artikel). Sammanlagt handlar det om cirka 100 000 kubikmeter material.
Förutom muddringen har även ett antal belysningstorn uppförts plus ett stickspår till järnvägen för lastning och lossning. Dessutom har nya logistikytor och annan infrastruktur uppförts.
Både från kommunens och entreprenörens håll är man nöjda med hur arbetet fortskridit.
– Vi håller både budget och tidsplan, säger Anna Lundström.
En intresserad åskådare på plats var Skellefteås kommunalråd Lorents Burman (S) som var nöjd med vad han fick se.
– Det här är så nödvändigt och borde ha gjorts för 20 år sedan. Det är oerhörd viktigt för en industrikommun som Skellefteå att ha en riktig exporthamn, och viktigt för tillväxt och framtid, säger han.
Med tanke på problemen med Northvolt, var det något som gjort er tveksamma om det här projektet?
– Absolut inte, det här var beslutat långt innan dess, så det har inte haft någon betydelse.
Kajen blir 275 meter lång, 28 meter bred och vattendjupet blir 12,5 meter.
Hamnområdet blir totalt 68 700 kvadratmeter stort, och bygget ska vara klart i slutet av 2027.