Nyheten som avtalet med Kaunis Iron gjorde att Railcareaktien tog ett glädjeskutt med cirka 15 procent på Aktietorget där den är listad.
Projektet startar under det tredje kvartalet 2018 och bedöms vara i full drift under det fjärde kvartalet 2018. Railcare kommer att köra två tågomlopp per dygn, sju dagar i veckan med en volym om cirka två miljoner ton järnmalm per år.
Vagnarna som ska används ägs av Kaunis Iron och linjeloken kommer att tillhandahållas av Railcare. Railcare kommer att använda tre vagnsätt under kontraktstiden. Skelleftehamnsföretaget svarar för planering av tågproduktion, resurser för växling i samband med omlastning från lastbil till järnväg vid terminalen i Pitkäjärvi och i Narviks hamn samt linjekörningen däremellan.
Nyanställningar
Railcare kommer att starta rekrytering av ett tiotal personer inför detta projekt, främst fler lokförare.
Under de första tre månaderna efter avtalets ikraftträdande – och därmed före produktionsstart – har Kaunis Iron rätt att säga upp avtalet till omedelbart upphörande med hänvisning till myndighetsåtgärder och motsvarande.
”Vi är otroligt stolta och glada över det förtroende vi fått från Kaunis Iron och att vi kommer att leverera järnvägslösningarna vid återstarten av Kaunisvaara-gruvan. Med våra norrländska rötter känns det extra bra att medverka i detta projekt som kommer betyda mycket för Pajalaområdet, men även att vi kan bidra till Norrlands och Sveriges rykte som framstående producent av högkvalitativ järnmalm.”, säger Daniel Öholm, CEO på Railcare Group AB i ett pressmeddelande.