– Volymtillväxten är främst en följd av ökade volymer inom Transport Skandinavien, med uppdraget att köra järnmalm åt Kaunis Iron samt ökad beläggning i Storbritannien, kommenterar Railcares vd Daniel Öholm.
Företaget har haft full beläggning för maskiner och personal i det uppdrag som de utfört åt Trafikverket fram till och med 15 mars med snöröjning i Stockholm, Hallsberg och Göteborg. Snömaskinerna har även omdirigerats till snörika områden i norra Sverige för ett optimalt utnyttjande.
I det ramavtal som är tecknat med Trafikverket har Railcare fått in åtta avrop på olika spårupprustningsprojekt, vilket resulterar i att de nu har fullt i orderboken fram till
Transporterna av järnmalm åt Kaunis Iron går enligt plan och under mars utförde Railcare transporter i samband med den stora svenska arméövningen, Northern Wind.
Railcare hade en ökad beläggning och avrop av de fyra Railvac som de har i Storbritannien. Många projekt har genomförts på banområdena London North West, London North East and Midlands samt Scotland.
I verkstaden i Skelleftehamn pågår arbetet med att bygga de fem generatorvagnar som Infranord har beställt för leverans under 2019 och 2020. Ordervärdet för dem ligger på 30 miljoner kronor. I verkstaden pågår också utveckling och konstruktion av byggandet av nya innovationen MPV, en utsläppsfri batteridriven enhet med flertalet användningsområden. En prototyp kommer att byggas och testas under 2019 i Skelleftehamn, med beräknat färdigställande under andra hälften av året. Dessutom arbetar man med att bygga klart två nya Ballast Feeder-fordon som ska ut i produktion i Sverige under våren.
– Med den historiskt stora järnvägssatsning som är beslutad i Sverige och som nu har börjat genomföras, start av den nya verksamhetsplanen CP6 i Storbritannien, med flera offerter på maskinförsäljning till potentiella kunder i världen, många viktiga avtal tecknade och inte minst en bra start på 2019, så ser det onekligen spännande ut framöver, avslutar Daniel Öholm.