Närboende fick tycka till om nya fabriken: ”Lite obehagligt”

En stor fabrik som ska tillverka hållbart flygbränsle planeras på Näsudden i Skelleftehamn – och på onsdagen fick allmänheten ta del av mer information på ett samrådsmöte.
Två av dem som besökte mötet var Skelleftehamnsborna Göran Forsberg och Anders Gustafsson.
– Jag har inte bestämt mig vad jag ska tycka än, säger Anders.

Göran Forsberg och Anders Gustafsson var två som hade tagit sig till Rotan i Skelleftehamn där det var samrådsmöte inför den planerade flygbränslefabriken SkyKraft.

Göran Forsberg och Anders Gustafsson var två som hade tagit sig till Rotan i Skelleftehamn där det var samrådsmöte inför den planerade flygbränslefabriken SkyKraft.

Foto: Magnus Lindkvist

Skelleftehamn2025-04-10 09:02

Bara en kilometer från det tilltänkta fabriksområdet på Näsudden arrangerades ett samrådsmöte på onsdagsaftonen. På plats fanns representanter från Skellefteå Kraft, det holländska bolaget SkyNRG och Skellefteå kommun.

Anders Binett, som inte bor långt därifrån, tycker att fabriken är en bra idé – bara den blir av och fungerar som den ska.

– Skellefteå Kraft har gjort en del dumma investeringar tidigare, så jag är lite försiktig. Men jag hoppas att det blir riktigt bra, säger han.

Anders Binett tyckte att han fick bra information på samrådsmötet om de säkerhetsrisker som finns. "Jag känner mig trygg", säger han.
Anders Binett tyckte att han fick bra information på samrådsmötet om de säkerhetsrisker som finns. "Jag känner mig trygg", säger han.

Det som ska tillverkas på Näsudden är hållbart flygbränsle, så kallat eSAF, som framställs ur råvarorna elektricitet, vatten och koldioxid.

– Själva processerna är välbeprövade. Skillnaden här är att vi stoppar in hållbara råvaror, säger SkyNRG:s vd Maarten van Dijk.

Verksamheten innebär dock en del risker som framgår i samrådsunderlaget som konsultföretaget Sweco tagit fram. Till exempel ska flera brandfarliga kemikalier användas, lagras och produceras på området – varav vätgas är en.

Michael Försth, professor inom brandsäkerhet vid LTU, ser dock inget i samrådsunderlaget som “sticker ut ur risksynvinkel”.

– Det här liknar en processindustri som andra processindustrier, och det finns etablerad lagstiftning för den typen av anläggningar som jag utgår ifrån kommer att följas här, säger Michael.

Michael Försth är professor inom brandsäkerhet vid Luleå tekniska universitet, LTU.
Michael Försth är professor inom brandsäkerhet vid Luleå tekniska universitet, LTU.

Han menar att fabriken inte kommer att handskas med farligare ämnen än många andra industrier, och han skulle själv kunna tänka sig att bo i närheten.

– För mig och min familjs hälsa ser jag inga utmaningar där. Jag kan lika gärna bo nära den här industrin som vilken annan industri som helst som hanterar farliga kemikalier, som pappersbruk till exempel, säger Michael.

Fabriken kommer att byggas på Näsudden, om planerna går i lås. Cirka 400 meter väster om området finns permanenta bostäder, och cirka 150 meter norrut finns ett stugområde. Bilden visar en tidig illustration av hur flygbränslefabriken kan komma att se ut.
Fabriken kommer att byggas på Näsudden, om planerna går i lås. Cirka 400 meter väster om området finns permanenta bostäder, och cirka 150 meter norrut finns ett stugområde. Bilden visar en tidig illustration av hur flygbränslefabriken kan komma att se ut.

Själva säkerhetsriskerna med fabriken verkade inte heller vara det som oroar de flesta Skelleftehamnsbor när Norran ställer frågor. Istället handlade funderingarna om hur fabriken ska finansieras och hur Näsudden – som hittills främst bestått av skog – påverkas miljömässigt.

– Jag undrar hur det här ska gå ihop ekonomiskt då det krävs så mycket energi. Jag hoppas att rätt personer är på rätt platser, säger Göran Forsberg från Skelleftehamn.

Ett 40-tal personer fanns på plats samtidigt som Norran.
Ett 40-tal personer fanns på plats samtidigt som Norran.

Jonas och Johanna Rönnblom är två av dem som äger stugor i närheten, bara 150 meter från det tilltänkta verksamhetsområdet. De är besvikna på Skellefteå kommun som tidigare beslutat att Näsudden ska bli ett industriområde.

– Det är onödigt att förstöra den lilla skärgårdsmiljö som finns i Skellefteå, säger Johanna.

Nu är de rädda att de inte ska trivas i stugan, och att den ska bli omöjlig att sälja.

– Det känns trist att alla pengar, energi och möda vi lagt på den brinner inne, säger Jonas.

Ewa Andersson och Åsa Långström har stugor på ön Bredskär, cirka 1 kilometer öster om fabriksområdet.
Ewa Andersson och Åsa Långström har stugor på ön Bredskär, cirka 1 kilometer öster om fabriksområdet.

Två andra besökare är Ewa Andersson och Åsa Långström. De har båda stugor på Bredskär, cirka 1 kilometer ut i havet. Ewa säger att hon är “mindre emot det här än Wibax”, men att kombinationen oroar henne. Wibax är ett annat företag som vill bygga på Näsudden, och som också hanterar kemikalier.

– Jag blir oroad att så många industrier med farliga ämnen ska vara så nära varandra. Om det råkar hända något – vilken flyktväg ska vi som bor på en ö ta? Det är lite obehagligt, säger Ewa.

Åsa Långström är orolig över att båda dessa verksamheter vill använda havsvatten för att kyla sina industrier, och sedan pumpa tillbaka varmare vatten ut i havet igen.

– Hur förändrar det miljön?, undrar hon.

Fredrik Jonsson är affärsenhetschef för affärsutveckling på Skellefteå Kraft, samt projektägare för Skellefteå Krafts del i SkyKraft.
Fredrik Jonsson är affärsenhetschef för affärsutveckling på Skellefteå Kraft, samt projektägare för Skellefteå Krafts del i SkyKraft.

Fredrik Jonsson, projektägare från Skellefteå Krafts sida, var en av dem som fanns på plats för att svara på frågor. Han menar att de aldrig skulle vara med i projekt som innebar risker som inte är hanterbara.

– Genom att göra en omfattande miljöprövning, som vi måste göra, känner jag mig trygg att bygga den här anläggningen. Det här är beprövad teknik där det finns uppbyggda riktlinjer att följa, säger han.

När det gäller den finansiella biten upprepar han mycket av det som Skellefteå Krafts vd berättade för Norran tidigare i veckan.

– Innan det tas något slutgiltigt investeringsbeslut ska vi ha tre saker på plats: kunder som vill köpa bränslet, entreprenörer som kan garantera funktionen samt säkerställt att det finns leverantörer av de råvaror som behövs. Det ska vara check på alla de tre sakerna innan det tas något slutgiltigt investeringsbeslut, säger han.

Yttranden från allmänheten kan skickas in till och med den 16 maj. Därefter blir nästa steg att ansöka om miljötillstånd efter sommaren.

LÄS OCKSÅ: Flygbränslefabriken: Skellefteås nya gröna miljardsatsning – så ska den finansieras

Fakta

Hållbart flygbränsle
Det som ska tillverkas på Näsudden är hållbart flygbränsle, så kallat eSAF, som framställs ur råvarorna elektricitet, vatten och koldioxid. Processen består i huvudsak av tre delar där första delen innebär att vätgas framställs ur rent vatten med hjälp av elektricitet. Därefter används katalysatorer för att genom flera steg använda vätgas och koldioxid för att ta fram ett vax – som i sin tur, vid hög temperatur, blir till kolväten som kan användas som flygbränsle.

Preliminär tidsplan

Våren 2025: Samråd där allmänheten får lämna synpunkter fram till och med 16 maj.

Hösten 2025: Ansökan om miljötillstånd

Årsskiftet 25/26: Framtagning av mer detaljerade planer och fabrikens design

2026: Säkra upp försäljning till olika flygbolag

2027: Byggstart

2030: Anläggningen i full drift

Källa: Skellefteå Kraft och SkyNRG

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!