Minusresultat för Railcare

Skelleftehamnsföretaget Railcare redovisar för andra kvartalet ett rörelseresultat på -1 miljon vilket kan jämföras med -9,2 miljoner för samma kvartal 2017.

– Railcare fokuserar på att skapa nya affärer och bygga Railcare vidare, där vi bedömer att befintlig maskinpark och organisation ska kunna hantera en nettoomsättning på cirka 450 miljoner kronor, kommenterar Daniel Öholm.

– Railcare fokuserar på att skapa nya affärer och bygga Railcare vidare, där vi bedömer att befintlig maskinpark och organisation ska kunna hantera en nettoomsättning på cirka 450 miljoner kronor, kommenterar Daniel Öholm.

Foto: Privat

Skelleftehamn2018-08-23 08:45
– Railcare fokuserar på att skapa nya affärer och bygga Railcare vidare, där vi bedömer att befintlig maskinpark och organisation ska kunna hantera en nettoomsättning på cirka 450 miljoner kronor, kommenterar Daniel Öholm.
– Railcare fokuserar på att skapa nya affärer och bygga Railcare vidare, där vi bedömer att befintlig maskinpark och organisation ska kunna hantera en nettoomsättning på cirka 450 miljoner kronor, kommenterar Daniel Öholm.

Nettoomsättningen uppgick till 62,7 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 58,3 miljoner för andra kvartalet 2017.

Försäljningstillväxten var därmed 7,5 procent.

– Andra kvartalet är säsongsmässigt det tuffaste kvartalet för bolaget, dels är det en period mellan vinterns och sommarens arbeten, och för att våra statliga kunders budgetar ännu inte är beslutade, dels har upphandlingar inte ännu utförts, kommenterar Railcares vd Daniel Öholm.

Under förra årets andra kvartal började volymnedgången i Storbritannien då Network Rail hade slut på sina underhållsmedel.

– I jämförelse med det har vi ett bättre rörelseresultat med 8,2 miljoner kronor, mycket beroende på den tidiga starten som vi fick på entreprenadarbetena i Sverige, säger Daniel Öholm.

För segmentet Entreprenad Sverige har Railcare haft en tidig start direkt efter snösäsongen och har bland annat haft mycket att göra under projektet Alingsås – Flodby.

Under kvartalet har de även vunnit en order på cirka 5 miljoner kronor för hantering av kablar efter järnvägen på sträckan Flen – Eskilstuna, arbetena beräknas starta under september 2018.

Entreprenad Utland har fortfarande lägre volymer i Storbritannien där Network Rail ligger i slutet av en planeringsperiod. I övrigt inom segmentet har Railcare sedan maj en engelskanpassad Railvac uthyrd i Norge fram till oktober. I Finland har de under det andra kvartalet utfört arbeten med ballastbyten i växlar med Railvac-maskinen anpassad för den finska spårvidden.

Transport Skandinavien har haft normal beläggning för årstiden på lok, vagnar och verkstad. Man har drabbats av höga kostnader på lokunderhåll som drar ner resultatet för kvartalet. Under kvartalet har arbetet fortsatt med produktionsplanering inför starten av transport av järnmalm mellan Pitkäjärvi och Narvik och den 13 augusti kördes den första leveransen.

– Kontraktet med Kaunis Iron är på fem år och uppdraget gör att Railcare kommer få ökad tillväxt, men även en stabilitet i arbeten inom segmentet, säger Daniel Öholm.

Ett längre avtal med Cargonet i Norge om uthyrning av Railcares två starkaste lok har tecknats. Avtalet är en förlängning av tidigare avtal och innefattar tre år med fyra optionsår, vilket ger en finansiell stabilitet.

Avdelningen för Innovation och Design har under sommaren hjälpt Trafikverket att ha brandsläckningsberedskap. Man använder då de stora vattentanksvagnar som annars används under vinterhalvåret, då dessa smälter snö.

För Entreprenad Sverige börjar Railcare nu se ökningar av underhållsarbeten på järnvägen så som är aviserat sedan tidigare i Trafikverkets stora satsningar på järnvägsunderhåll.

– Processen med börsbytet är nu genomförd och det skapar en bra plattform för framtiden. Railcare fokuserar på att skapa nya affärer och bygga Railcare vidare, där vi bedömer att befintlig maskinpark och organisation ska kunna hantera en nettoomsättning på cirka 450 miljoner kronor, kommenterar Daniel Öholm.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!