I maj fick garageägarna ett brev från Skellefteå kommun om uppsägning av arrendeområdet. Garagen måste vara lämnade och tömda till årsskiftet.
Av brevet framgår det att om de själva har möjlighet ska de även riva eller flytta bort sina byggnader. För de garage som står kvar kommer kommunen stå för rivningen kostnadsfritt.
Sture Jonasson äger tre garage på Myrängen och Jörgen Ahlgren äger två. De är upprörda över beslutet att de ska rivas.
Enligt dem så byggdes garagen på 50- och 60-talet, av hyresgäster boende på Vintergatan som ligger just bredvid, av virke från hamnen.
– Jag tycker att det här garagekvarteret är en del av Skelleftehamns historia och är värt att bevara. Det borde finnas ett kulturhistoriskt intresse även för de här enkla byggnaderna. Jag är inte emot bostadsbyggande här i sig och tycker att det skulle vara fint att få se Skelleftehamn växa, men jag är skeptisk till om det verkligen kommer att bli något bostadsbyggande här, säger Sture Jonasson.
Även Jörgen Ahlgren ser garagekvarteret som en del av Skelleftehamns historia.
– Många av de här garagen har gått i generationer. Vi ser också att behovet finns för de här byggnaderna då de är väldigt eftertraktade, säger han.
Kommunen har för avsikt att använda marken där garagelängorna i kvarteret Lodet och Jullen står i dag.
– Marken är detaljplanerad för bostäder och vi har fått in flera förfrågningar från byggaktörer som vill bygga där. Kommunen har byggrätt för uppemot 200 bostäder vid det här området på Myrängen och infrastrukturen är klar, men i och med att marken i dag är upplåten för garagen kan vi inte anvisa eller sälja marken för bostadsbyggande innan garagen är bortförda, säger Patrik Larsen, mark- och exploateringschef på Skellefteå kommun.
Skellefteå kommun har planerat för att kunna bygga flerbostadshus.
– På större delen av marken är det möjligt att bygga tre våningar och där räknar jag med att det primärt kommer vara flerfamiljshus i tre våningar som byggs. Kvarteret längst i norr möjliggör byggande av radhus eller parhus i högst två våningar. Vi ser att intresset för byggande sprider sig utanför stadens centrum och ska vi klara den utveckling och befolkningsökning som ligger framför oss kommer byggande utanför staden behövas, säger Patrik Larsen.