Folkfest nÀr Atle lade till i hamn

Sjöfartskonvojen handlar om att locka fler till Sveriges sjöfart. DragplĂ„stret Ă€r isbrytaren Atle som pĂ„ tisdagen bjöd pĂ„ Öppet hus i SkellefteĂ„ hamn: ”Det har varit succe pĂ„ i stort sett alla stĂ€llen vi har varit pĂ„â€, sĂ€ger Anders Dahl, Sjöfartsverket.

Göran Forss, befÀlhavare pÄ Atle.

Göran Forss, befÀlhavare pÄ Atle.

Foto: Norran

SKELLEFTEHAMN 2019-07-16 17:00
Kön av besökare ringlar lĂ„ng – mĂ„nga ville gĂ„ ombord pĂ„ Atle.
Kön av besökare ringlar lĂ„ng – mĂ„nga ville gĂ„ ombord pĂ„ Atle.

Strax före klockan tio pÄ tisdagen rullades röda mattan ut och kön av intresserade ringlade lÄng efter kajen ute vid SkellefteÄ hamn. Totalt lÀgger Atle till vid 11 hamnar i Sverige i sommar dÀr allmÀnheten fÄr gÄ ombord för rundvandring.

Bakom konceptet, som kallas Sjöfartskonvojen, stÄr hela Sveriges sjöfartskluster. Huvudsyftet Àr att möta det stora behov av rekrytering som finns inom Sveriges sjöfart.

Besökarna fÄr ocksÄ chans att trÀffa befÀlhavare, besÀttning och elever som utbildar sig inom sjöfart. Dessutom sker information om utbildningar, yrken och karriÀrvÀgar.

Sug efter folk

– 2007 gjorde vi en liknande insats som gav bra resultat, sĂ€ger Anders Dahl och tillĂ€gger:

– Hela branschen suger efter folk och jag tror att det hĂ€r Ă€r ett bra sĂ€tt att försöka möta behovet av fler medarbetare.

Anders Dahl, Sjöfartsverket vid Atles nödankare.
Anders Dahl, Sjöfartsverket vid Atles nödankare.
Göran Forss, befÀlhavare pÄ Atle.
Göran Forss, befÀlhavare pÄ Atle.
2:e styrman Linda Svensson trivs utmÀrkt och sÀger att upplÀgget kring arbetstid ger henne mer tid med familjen.
2:e styrman Linda Svensson trivs utmÀrkt och sÀger att upplÀgget kring arbetstid ger henne mer tid med familjen.
Atle i SkellefteÄ hamn.
Atle i SkellefteÄ hamn.
Det skulle ocksÄ skuras pÄ kajen innan besökarna anlÀnde.
Det skulle ocksÄ skuras pÄ kajen innan besökarna anlÀnde.
1:e maskinist Emma Horck sĂ€ger: ”Det Ă€r bra om vi kan locka folk och fĂ„ upp intresset för sjöfarten.”
1:e maskinist Emma Horck sĂ€ger: ”Det Ă€r bra om vi kan locka folk och fĂ„ upp intresset för sjöfarten.”
Anders Dahl stÄr mitt pÄ Atles helikopterplatta.
Anders Dahl stÄr mitt pÄ Atles helikopterplatta.
Jennifer Ragnvaldsson jobbar i mÀssen. Den hÀr dagen bakar hon tÄrta.
Jennifer Ragnvaldsson jobbar i mÀssen. Den hÀr dagen bakar hon tÄrta.

Göran Forss som Àr befÀlhavare pÄ Atle, instÀmmer:

– Det hĂ€r Ă€r bra. Hittills har vi haft över 20 000 personer ombord pĂ„ bĂ„ten och det visar ju att det finns ett intresse. Sedan behöver vi ocksĂ„ visa upp sjöfarten för allmĂ€nheten.

VÄr verksamhet med isbrytare hjÀlper sjöfarten fram och det Àr viktigt.

Vad Àr det bÀsta med det hÀr jobbet?

– Den ena dagen Ă€r inte den andra lik och vĂ„r verksamhet med isbrytare hjĂ€lper sjöfarten fram och det Ă€r viktigt, sĂ€ger han.

De sÀger ocksÄ att 90 procent av allt gods och alla varor till och frÄn Sverige sker med fartyg och menar, mot bakgrund av bland annat det, att sjöfarten Àr oerhört viktig för hela samhÀllet.

”Mer tid med familjen”

2:e styrman Linda Svensson Àr en av besÀttningsmedlemmarna. Hon tog sin examen för 19 Är sedan och sÀger att hon jobbar tvÄ eller fyra veckor i strÀck och sedan Àr ledig lika lÀnge.

– Det hĂ€r Ă€r ett bra jobb och det funkar med familjelivet. Jag ser det som att jag fĂ„r mer tid med familjen pĂ„ det sĂ€ttet, sĂ€ger hon och tar emot ett par besökare som kommer uppför lejdaren.

Isbrytaren Atle

Atle stod klar 1974 och Ă€r specialbyggd för att klara isarna i Bottniska viken. Isbrytaren assisterar handelssjöfart i isar i Östersjön och Bottniska viken. Under issĂ€songen opererar den till och frĂ„n hamnar lĂ€ngs med Bottniska viken i bĂ„de Sverige och Finland.

LĂ€ngd: 109,5 meter.

Bredd: 23,8 meter.

DjupgÄende: 8,30 meter.

Deplacement: 7 800 ton.

Isbrytningskapacitet: 1,2 meter jÀmn is i tre knops fart.

BesÀttning: Mellan 17 - 22 personer.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!