”BikiniBodhi” har idag 780 000 följare på sin YouTube-kanal där Tobias André publicerar 2-3 videos i veckan på 6-10 minuter där han spelar Ubisofts spel Rainbow Six Siege.
– Jag testar då gränserna för vad som är möjligt att klara i spelet, berättar Tobias.
Spelet bygger på författaren Tom Clancys bok Täcknamn: Rainbow och handlar om terroristbekämpning.
– Jag får cirka 1 300 nya prenumeranter varje dag så det kommer inte dröja länge innan vi är uppe i en miljon följare. Idag är BikiniBodhi en av världens fem största influencers när det gäller Rainbow Six Siege, säger Tobias André som har sin bas i Falun.
Han och spelutvecklaren Kim Brorsson, från Emmaboda, håller sedan i april på att utveckla ett eget spel.
– Vi siktar på en lansering under första kvartalet 2020 och dessförinnan blir det en alfa- och betaversion, berättar Kim.
Att deras blickar vänts mot Skellefteå beror främst på att Daniel Wilén, som till vardags är varumärkesstrateg på designbyrån Helikopter Brand Design, bjöd in Tobias André till årets upplaga av spelmässan Nordsken.
– Ett fantastiskt event. Jag fick då upp ögonen för möjligheten att starta en spelstudio i den här miljön där man verkligen satsar på spelindustrin. Vi kommer också upp till Nordsken 2019, säger Tobias.
Duon har nu besökt Skellefteå för att sondera terrängen inför en etablering av spelstudion och träffade bland annat spelbolag, Arctic Game Lab, Skellefteå kommun och Arctic Business Incubator.
– Det verkar mycket lovande, berättar Daniel Wilén, som själv är en hängiven Rainbow Six Siege-spelare.
I ett första skede kommer inte Tobias och Kim att flytta upp till Skellefteå men de har ett flertal andra spelutvecklare som är intresserade av att etablera sig i Skellefteå.
– Vi har två utvecklare från Nederländerna, en från Lettland, en från Indonesien och en från Argentina som berättat att de vill vara med om den här satsningen. Vi har också tre svenska utvecklare på listan och säkert finns det flera utvecklare här i Skellefteå som kan bli aktuella, säger Kim.
Än vill de inte berätta något om spelet, men att de har en stor fördel när det gäller marknadsföringen råder det ingen tvekan om.
– Att vi har så många följare vi kan direktkommunicera med via min kanal BikiniBodhi och med hjälp av influencers jag känner gör att lanseringen inte behöver bli så kostsam. När vi kommit en bit längre i utvecklingen ska vi också bjuda in följarna att vara med i skapandet, avslutar Tobias André.