Vinner tvist mot Fixiphone

En kvinna i Skellefteå upptäckte fel på sin mobil efter att ha lämnat in den på lagning, men reparationsfirman ville inte åtgärda det. Nu beslutar ARN, Allmänna reklamationsnämnden, att Fixiphone gjorde fel som inte ville laga telefonen.

Skellefteå2018-05-13 10:00

Kvinnan hade lämnat in sin mobiltelefon för ett skärmbyte. Direkt efter bytet började skärmen att krångla, bland annat visades vertikala streck och touchfunktionen slutade fungera i detta område.

En månad senare reklamerade kvinnan och begärde att bolaget skulle åtgärda felet som de orsakat. Garantin gällde fortfarande.

Fixiphone menar i sin tur att mobiltelefonen inte blev skadad under reparationen utan hos kunden, och vill därför inte erbjuda en reparation eller ersättning.

ARN skriver att kvinnan har reklamerat i rätt tid och att bolaget inte har bevisat att felet är på grund av kvinnans användning eller skötsel av telefonen.

Fixiphone åläggs därför att reparera telefonen kostnadsfritt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om