Nästa steg i processen för planen är att skicka in den för fastställelse hos Trafikverket.
– Men den blir inte det förrän alla planer på sträckan är inskickade. Målet är att få in dem i år så att de kan fastställas i slutet av 2022, säger Maria Erlandsson, projektledare vid Trafikverket.
Trots det kommer detaljprojekteringen ändå att påbörjas parallellt.
Norran har tidigare berättat om inriktningsunderlaget från Trafikverket till regeringen som ligger till grund för en ny nationell plan för infrastrukturen från 2022. Där framgår att utrymmet för investeringar när det gäller järnvägar är begränsat. Det har väckt en oro för att banbygget från Umeå till Skellefteå kommer att senareläggas och att banan riskerar bli klar först 2034 för trafik. Bygget ska enligt nuvarande plan starta 2024 och vara klart 2030.
– Vi är tämligen frustrerade över underlagets innehåll och inriktning, kommenterade då Gusten Granström, vd för Norrbotniabanan AB.
På Trafikverkets hemsida står det:
”Regeringen har beslutat att delen Umeå-Skellefteå ska byggas, och det gäller fortfarande. Däremot kan vi inte nu säga något om när vi får pengar till sträckan Skellefteå–Luleå, utan vi måste först invänta riksdagen som beslutar om hur mycket pengar som Trafikverket får och vilka objekt som ska genomföras. Trafikverkets inriktning är att hela Norrbotniabanan ska byggas, från Umeå till Luleå.”
Enligt Maria Erlandsson fortsätter deras arbete som planerat.
– Vi har inte fått några indikationer på att vi ska sakta ner. Vi ska ju upphandla bygghandlingar nu. Än så länge har vi beställningar på jobb.
Järnvägsplanen för Grandbodarna–Södra Tuvan var utställd för granskning i höst. Den bearbetas nu för att skickas till länsstyrelsen för tillstyrkan.
För sträckan Södra Tuvan till Skellefteå C pågår just nu samråd om buller och vibrationer. När miljökonsekvensbeskrivningen godkänts blir det en granskning där allmänheten får lämna skriftliga synpunkter. Det är lite oklart när det blir då det hänger på länsstyrelsens handläggningstider.
Hittills har handläggningen flutit på bra, trots oro för att det inte skulle finnas tillräckligt med handläggare.
– Men det är klart att nu har vi skickat in alla miljökonsekvensbeskrivningar för alla sträckor till Umeå. Det är ganska omfattande.