Viktigast att vara unik

Under onsdagen genomfördes för första gången seminariedagen Smart Marketing Day i Skellefteå. En av föreläsarna var Daniel Wilén, varumärkesstrateg vid den strategiska designbyrån Helikopter Brand Design. Hans budskap är att det allra viktigaste när man bygger en strategi är att bestämma vad man INTE ska göra.

– Unika varumärken, stora som små kan lägga mindre tid och pengar på att synas och höras och därmed mer resurser på att verkligen skapa värde för sina kunder, säger Daniel Wilén.

– Unika varumärken, stora som små kan lägga mindre tid och pengar på att synas och höras och därmed mer resurser på att verkligen skapa värde för sina kunder, säger Daniel Wilén.

Foto: Lars Westerlund

Skellefteå2019-03-20 16:42
undefined
– Unika varumärken, stora som små kan lägga mindre tid och pengar på att synas och höras och därmed mer resurser på att verkligen skapa värde för sina kunder, säger Daniel Wilén.

Temat för Smart Marketing Day, som lockat ett hundratal deltagare till Folkparken i Skellefteå, var effektivt marknadsarbete.

Först ut bland talarna var Byskebon Daniel Wilén. Han har varit med i bygget av Helikopter från ett företag med fyra anställda i Piteå till dagens verksamhet med 25 anställda som förutom huvudkontoret i Piteå även har kontor i Skellefteå, Luleå och Falun.

– Unika varumärken, stora som små kan lägga mindre tid och pengar på att synas och höras och därmed mer resurser på att verkligen skapa värde för sina kunder, säger Daniel Wilén.

Han benade ut vad det är som ligger bakom en stark varumärkesstrategi.

– Jag brukar likna ett varumärke som ett isberg där man bara ser en liten del av isberget medan 90 procent av värdet ligger under ytan, bland annat i form av värderingar, mål och visioner, berättar Daniel.

Han konstaterar att varumärken underlättar konsumentens val och att det också styr deras val.

– För att bli riktigt attraktiva gäller det att det finns mycket bra att hämta under ytan.

Enligt honom är det viktigt att företag sätter långsiktiga mål.

– Varumärkesstrategi är ingen tävling om att bli bäst utan det är en tävling om att vara unik. När ett företag känner sig vilset är det lätt hänt att man följer efter andra och tappar fokus på det egna målet.

Daniel Wiléns största inspirationskälla är Michael Porter, professor vid Harvard Business School, som skrivit 17 böcker om affärsstrategier.

– Han talar mycket om den svåra konsten att välja bort aktiviteter vilket är nödvändigt för ett företag som vill utvecklas.

Andra föreläsare under Smart Marketing Day var Niklas Myhr, Chapman University, Anna Ricknell, Ricknells Retorik, Alexander Slotte, Top of Heart, Joel Forsberg, Meramedia, Carina Zolland, Luleå Energi, Elin Emanuelsson, Polarbröd och Peter Jonsson, Ica Kvantum, Skellefteå.

Seminariedagen arrangerades av Lars Koverberg, Koverberg Consulting och Anders Wistemar, Awance Affärsutveckling.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!