– Det känns jättebra med den inbjudan och jag hoppas att jag kan hitta producenter där som är beredda på att satsa vidare på utvecklingen av vårt spel, säger Chris Coniglio.
I Business Swedens paviljong kommer Chris att visa upp en demo av spelet. Totalt finns 18 svenska spelstudios med på Tokyo Game Show som är en av de största och mest betydelsefulla spelmässorna i världen.
– Hit kommer spelutvecklare, utgivare och spelentusiaster från hela världen för att visa upp de senaste spelen, teknologierna och innovationerna inom spelindustrin, berättar Tim Leinert, affärsutvecklare i Skellefteå för spelklustret Arctic Game.
Chris Coniglio kommer ursprungligen från Los Osos i Kalifornien, USA. Han började sin bana som ljudtekniker och kompositör för att sedan under fem år arbeta för datakonsultföretaget Dinah Moe i Stockholm, bland annat som teknisk chef. 2017 började Chris jobba hos den digitala designbyrån North Kingdom i Los Angeles. Två år senare flyttade han till Skellefteå för att först bli teknisk chef och sedan innovationschef för North Kingdom. När North Kingdom tidigare i år valde att avveckla sitt kontor i Skellefteå satsade Chris fullt ut på spelutveckling i hans och kompanjonen Klas Kroons företag Silent Factory.
Sedan sex månader bor Chris, frun Melissa och deras tvååriga dotter i ett hus i Båtvik som de köpt.
– Jag sitter mestadels hemma och arbetar med spelet och dessutom har jag ett kontor hos Arctic Game på Campus Skellefteå. Vi har nu fått en mycket bra balans mellan naturen och staden, berättar Chris.
Red Metal är ett actionspel. I spelet åker man runt i häftiga bilar och slåss mot robotar och mutanter. Spelet har en låg tröskel för att komma i gång men ju längre man kommer in i det desto mer avancerat blir det.
– På något underligt sätt handlar det i grunden om att man med AI ska kunna lösa klimatkrisen, säger Chris.
Han konstaterar att spelet främst vänder sig till spelare som är 18–34 år.
– Men jag har sett att det också är många betydlig äldre som gillar det.
Tim Leinert är mycket imponerad över hur snabbt Chris och Klas kommit fram med spelet.
– Det är mycket ovanligt att det går så här fort, säger han.
Chris menar att detta förmodligen beror på att de hade så mycket erfarenhet i bagaget när de började med utvecklingen.
– Detta gör att man lättare kan hitta snabba vägar framåt och inte behöver ödsla alltför mycket tid på sådant som inte leder någon vart, avslutar Chris Coniglio.