Framgångsrik spelutvecklare från Skellefteå på scenen

Johan Pilestedt från dataspelsbolaget Arrowhead Game Studio var en föreläsarna på konferensen Creative Connect.
Deras spel Helldivers 2 har blivit en av de största spelsuccéerna någonsin i Sverige.
– Vi är mycket tacksamma för stödet som vi fick från Sammes stiftelse, säger Johan Pilestedt.

”Över en natt” växte vi från 15 till 40 medarbetare", berättar Johan Pilestedt.

”Över en natt” växte vi från 15 till 40 medarbetare", berättar Johan Pilestedt.

Foto: Lars Westerlund

Skellefteå2025-05-29 09:00
  • Creative Connect-konferensen ägde rum i Skellefteå, med fokus på framtiden för spel, film och tvärdisciplinär kreativitet. Johan Pilestedt från Arrowhead Game Studios var en av talarna.
  • Pilestedt delade framgångshistorien bakom Helldivers 2, ett spel som sålt över 15 miljoner exemplar och har 2,5 miljoner aktiva spelare varje vecka, vilket gör det till en av Sveriges största spelsuccéer.
  • Forskaren Björn Flintberg betonade behovet av en nationell strategi för dataspelsindustrin och mer finansiellt stöd för tidiga spelstudios för att branschen ska kunna växa ytterligare.

Under onsdagen genomförde Arctic Game och Nordsken konferensen Creative Connect på Sara Kulturhus i Skellefteå. Det blev en hel dag fylld med föreläsningar, paneler och samtal om framtiden för spel, film och tvärdisciplinär kreativitet.

– Creative Connect handlar om att visa att Skellefteå har en levande kreativ industri. Många initiativ har startat här, och vi vill återknyta kontakter, stärka samarbeten och blicka framåt tillsammans, säger Tim Leinert, affärsutvecklare på Arctic Game.

En av föreläsarna var Johan Pilestedt, en av grundarna av Arrowhead Game Studios, en spelutvecklingsstudio som startades 2008 i Skellefteå. Han var tidigare vd för företaget men valde att kliva åt sidan 2024 för att fokusera mer på den kreativa delen av spelet Helldivers 2.

Ett av panelsamtalen under Creative Conference.
Ett av panelsamtalen under Creative Conference.

Grundarna av Arrowhead var alla studenter på Luleå tekniska universitets filial i Skellefteå.

– Vi fick stöd från Sammes stiftelse för att arbeta med utvecklingen av vårt första spel, vilket vi är mycket tacksamma för, berättar Johan.

2011 lanserade de spelet Magica som följdes av The Showdown Effect. Dessa följdes av Gauntlet 2014 och det framgångsrika spelet Helldrivers 2015 som såldes i miljontals exemplar.

Johan Pilested var tidigare vd för Arrowhead men valde att kliva åt sidan 2024 för att fokusera mer på den kreativa delen av spelet Helldivers 2.
Johan Pilested var tidigare vd för Arrowhead men valde att kliva åt sidan 2024 för att fokusera mer på den kreativa delen av spelet Helldivers 2.

På konferensen berättade han den mödosamma vägen fram till lanseringen av Helldivers 2 som skedde den 8 februari 2024.

– Det togs oss 7 år, 11 månader och 26 dagar av hårt arbete, konstaterar Johan.

Helldivers 2 har varit en enorm succé. Spelet har sålt över 15 miljoner exemplar och har omkring 2,5 miljoner aktiva spelare varje vecka. Det har blivit en av de största spelsuccéerna från Sverige genom tiderna och omsätter nu flera miljarder kronor.

En av figurerna i Helldivers.
En av figurerna i Helldivers.

– Vi var inte alls beredda på att det skulle finnas ett så stort intresse för spelet. Vi hade dimensionerat servrarna för 150 000 användare men redan samma dag som spelet släpptes hade vi 750 000, berättar Johan.

Detta innebar stora tekniska problem där det var svårt för spelarna att komma i kontakt med servrarna.

– Det tog oss två veckor att få till detta vilket var tufft.

"Det behövs en infrastruktur före att den här branschen ska kunna växa ytterligare", säger Björn Flintberg.
"Det behövs en infrastruktur före att den här branschen ska kunna växa ytterligare", säger Björn Flintberg.

Resan med Helldivers var inte lätt för spelutvecklarna från Skellefteå som efter studierna flyttade verksamheten till Stockholm.

– ”Över en natt” växte vi från 15 till 40 medarbetare. Vi trodde på en platt hierarki men detta skapade en stor osäkerhet i organisationen.

Han definierar det som en resa ”från hell and back”. 

– Den hårda vägen har vi insett att det behövs fasta regler för att skapa lugn i en organisation. 

Adam Kline, Try New things, var moderator för konferensen.
Adam Kline, Try New things, var moderator för konferensen.

En annan föreläsare var Björn Flintberg, forskare vid forskningsinstitutet RISE. Han betonade bland annat vikten av en nationell strategi kring dataspelsindustrin och en satsning för en stärkt spelindustri.

– I Sverige sker arbetet med spelbranschen regionalt eller kommunalt. Jag skulle vilja se att frågan också lyftes till nationell nivå. Både för branschen skull, och för att resten av samhället ska kunna ta del av dess potential, säger han. 

Björn konstaterar också att det saknas finansiell support för spelstudios som befinner sig i ett tidigt stadium.

"Många initiativ har startat här, och vi vill återknyta kontakter, stärka samarbeten och blicka framåt tillsammans", säger Tim Leinert.
"Många initiativ har startat här, och vi vill återknyta kontakter, stärka samarbeten och blicka framåt tillsammans", säger Tim Leinert.

– Det behövs en infrastruktur före att den här branschen ska kunna växa ytterligare. Det finns det idag i de flesta andra länderna inom EU 

I studier som RISE gjort visar det sig att spelbolagen vill ha inkubatorer som stöd och de vill också ha en lokal och regional organisation som håller samman branschen.

– Här i Norr finns ju Arctic Game som denna sammanhållande länk, avslutar Björn.

Arctic Game

Arctic Game är ett spelkluster som syftar till att skapa och stödja ett ekosystem för spelindustrin. Det är ett samverkansinitiativ mellan kommunerna Umeå, Skellefteå, Luleå och Boden och drivs av Skellefteå Science City. Klustret erbjuder affärsutveckling, investeringsstöd och evenemang för att stärka spelindustrin i regionen

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!