Om också Scania slutar köpa batterierna finns det därmed ingen kund kvar, vilket kan stoppa produktionen i Skellefteå.
Enligt Ekots uppgifter pågår ett arbete för att ändå försöka hålla igång fabriken på låg nivå, till exempel för att maskiner inte ska gå sönder och för att det ska vara lite lättare för en eventuell ny ägare att ta över verksamheten.
Cirka 900 personer jobbar kvar i fabriken efter konkursen.
Vid lunchtid på torsdagen är Northvolts personal kallade till ett möte, det är oklart om ett besked kommer då, skriver Ekot.
En källa berättar för Norran att detta har ryktats sedan Scania skrev på ett nytt kontrakt med BYD. Och under den senaste veckan har det förekommit antydningar om att produktionen kan komma att upphöra. Igår ska kvalitetschefen på Northvolt ha sagt att Scania inte har skrivit på ett nytt kontrakt på en månad.
Vet du mer? Ring Norran på 0910-57 800 eller mejla/sms:a ditt tips till tipsa@norran.se.