Trippelrekord för besöksnäringen: ”Finns en fortsatt ökad efterfrågan”

2019 har varit ett synnerligen bra år för besöksnäringen i Swedish Lapland enligt den preliminära inkvarteringsstatistiken från SCB. En ökning på 8 procent av gästnätter jämfört med 2018, över 3 miljoner gästnätter samt en ökning över årets alla säsonger - ett viktigt steg för hållbar utveckling.

Jämfört med 2018, har 2019 varit ett riktigt rekordår för besöksnäringen i Swedish Lapland.

Jämfört med 2018, har 2019 varit ett riktigt rekordår för besöksnäringen i Swedish Lapland.

Foto: Henrik Holmberg / TT

SKELLEFTEÅ2020-02-09 10:40
undefined
Jämfört med 2018, har 2019 varit ett riktigt rekordår för besöksnäringen i Swedish Lapland.

Jämfört med 2018, har 2019 varit ett riktigt rekordår för besöksnäringen i Swedish Lapland. Antalet gästnätter ökade från 2,9 till 3,2 miljoner - en ökning på 8 %. Vilket är den högsta registrerade årliga ökningen någonsin för Swedish Lapland och dubbelt så mycket mer än riksgenomsnittet.

– Det är visserligen preliminära siffror men det här är så klart roliga nyheter! Det visar att det finns en fortsatt ökad efterfrågan på de arktiska upplevelser som våra professionella entreprenörer erbjuder, säger Andreas Lind, VD för Swedish Lapland Visitors Board.

"Viktig steg i utvecklingen"

2019 är också första gången det har registrerats fler än 3 miljoner gästnätter. Anmärkningsvärt är att antalet gästnätter ökat under årets alla månader, vilket antyder att det finns ett växande intresse utöver de mer populära sommar- och vintersäsongerna.

– En ökning av gästnätter utanför våra traditionella högsäsonger är positivt utifrån vår strävan mot att bli en året-runt-destination, vilket är ett viktigt steg i utvecklingen mot ekonomisk hållbarhet i branschen, fortsätter Andreas.

– Vi har länge arbetat strategiskt mot en utveckling av lågsäsongen under barmarksperioden och att siffrorna pekar mot en säsongsförlängning tolkar vi som att arbetet börjar ge resultat, säger Johanna Ögren, Marknadschef, Swedish Lapland Visitors Board.

Swedish Lapland Visitors Board

Swedish Lapland Visitors Board är en näringslivsorienterad organisation och samverkansplattform som företräder besöksnäringen i Norrbottens läns samtliga kommuner samt Skellefteå och Sorsele kommun. Swedish Lapland används som destinations- och platsvarumärke i marknadsföringen av Sveriges nordligaste destination. Resmålet täcker 25% av Sveriges yta och har gräns mot både Norge och Finland.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om