Trafikutskottet inom Handelskammaren arbetar med infrastrukturfrågor i länet och arbetar med såväl dagsaktuella som långsiktiga frågor. På kort tid har nu trafikutskottet åkt runt i Västerbotten för att möta företag på deras hemmaplan i Umeå, Lycksele och nu Skellefteå och samla in aktuella synpunkter.
Minska fossila
Vid mötet inledde trafikutskottet, som representerades av ordförande Lars Köhler Consultor, Magnus Norlén, Boliden, och Stefan Åström, Swedavia och berättade om utskottets verksamhet.
Frågorna i utskottet kan ha stor bredd, från det logiska med den fysiska infrastrukturen över hållbarhetsfrågor till affärer.
En kärnfråga för alla som har affärsmässig trafik är i dag den så kallade reduktionsplikten som införts för för att främja användningen av biodrivmedel. Alla drivmedelsleverantör kommer därför att behöva minska växthusgasutsläppen från bensin och diesel med 40 procent till 2030.
HVO-frågan
Vid mötet pekade en av deltagarna som representerade ett stort åkeri att det är svårt att få tag på HVO som är ett bränsle att använda för att leva upp till kraven.
HVO är en förkortning av hydrerad vegetabilisk olja som tillverkas av en rad olika avfalls- och restprodukter, som tallolja från skogsindustrin och återvunna vegetabiliska och animaliska oljor och fetter.
Den kan resultera i såväl rent biodieselbränsle eller som i det aktuella fallet som inblandning i vanlig diesel. Produkten kan tillverkas av olika sorters råvaror, som till exempel vegetabiliska oljor och animaliska fetter, som processas för att bli drivmedel för dieselmotorer. Den resulterar i en kraftig reducering av fossila växthusgaser, koldioxid, och är samtidigt förnybart.
Ingen standard
En annan fråga som kom upp är laddstationerna. Det finns i dag inte någon samsyn om standard mellan många av tillverkarna om hur laddstationer för bilar ska se ut, så även om det finns en laddstation som fungerar på en plats så är det inte säkert att den fungerar till din bil.
Ytterligare en sak som diskuterades var återvinning av den sand som används för sandning av vägarna under vintern, att den ska kunna återvinnas och inte klassas som avfall.
Stefan Åström sammanfattade:
– På tre möten är det nu första gången som hållbarhetsfrågorna har lyfts på det här sättet.