Efter att den Moderatledda regering med samarbetspartier beslutat om finansiering för Norrbotniabanans sträcka mellan Umeå och Skellefteå är Edward Riedl självsäker inför bygget.
– Nu är det inte sossar som har gjort det här, nu är det på riktigt, säger Edward Riedl (M).
Edward Riedl har varit kritisk mot Socialdemokraternas finansiering av Norrbotniabanan och bränsle- och flygskatter som han menar oproportionerligt slagit mot Norrland. Nu finns färdig finansering och Edward är optimistisk angående tidplanen. Banan ska vara färdig till 2030. Sträckningen Skellefteå-Umeå är finansierat med 17,7 miljarder och pengarna finns idag tillgängliga för trafikverket.
– Vi har sett till att ordna riktiga pengar, ett riktigt startbesked så nu kommer det att börja byggas. Nu är det inte bluff längre. Det är viktigt för hela Norrland, säger Riedl.
Trots att finansieringen och historieskrivningen kring Norrbottniabanans finansiering varit omdebatterad på sista tiden är Edward trots allt förhoppningsfull till relationen med de lokala politikerna.
– Min bild är att vi har gott samarbeta och vi kommer att passera flera kommungränser och vi kommer att behöva göra detta tillsammans. De som är bittra nu på andra sidan får komma in i matchen, säger Edward Riedl.
Även finansmarknadsminister Niklas Wykman (M) är på plats i Skellefteå för att se hur centrum kan utvecklas i samband med Norrbotniabanan.
– Både för godstransporter och för att skapa en större arbetsmarknadsregion. Det utvecklar hela kuststräckan. Sverige har väldigt mycket av sin viktiga produktion här uppe i de norra delarna. Ska det bli riktigt framgångsrikt behöver vi få ut det på våra exportmarknader.