Vid Alvargalan i januari mottog Therese vinsten i tävlingen ”Vinn ett AB!”
Sedan i början av april har hon gått ned till deltid som enhetschef på ett studieförbund i Skellefteå. Nu satsar hon större delen av sin arbetstid på att bygga upp e-handelsbolaget Doftfri e-handel Sverige AB.
Men resan började egentligen långt tidigare.
Litet utbud
Therese sambo Magnus Westerlund utvecklade en allergi mot hud- och hårvårdsprodukter som var parfymerade. Han behövde oparfymerat, men paret upptäckte att utbudet var litet och det blev än mindre om de granskade premiumsegmentet. Att välja bort parfymerade produkter ska inte innebära att välja bort kvalitét menar Therese.
– Det finns många som är känsliga mot parfymer och fler och fler har blivit medvetna om vad det innebär för tillgänglighet till exempel på arbetsplatser. Sen finns det många människor som bara vill välja sina dofter med omsorg, alla produkter behöver inte dofta utan det räcker med en favoritparfym, säger Therese.
Testade idén
Hon berättar att det jobb hon har är jättetrevligt och att hon stortrivs, men att hon vill testa sin idé i tävlingen ”Vinn ett aktiebolag”.
Hon fick göra en pitch i slutet av 2017.
– Jag träffade juryn två gånger.
Jag hoppas på att ha hemsidan uppe till sommaren. Målsättningen är att vara startklar under juni för att kunna göra en lansering under sommaren.
Therese är glad över att hon nu kan använda jurymedlemmarna som bollplank. I juryn satt bland annat ett antal företagare som ställer upp med kompetens och tid.
Hemsida pågång
Nu jobbar Therese intensivt med att kunna starta upp verksamheten. Bolaget är bildat. Nu handlar det om namn på hemsidan och design på den.
– Jag hoppas på att ha hemsidan uppe till sommaren. Målsättningen är att vara startklar under juni för att kunna göra en lansering under sommaren.
Sedan är den andra biten kontakten med leverantörerna.
– Jag har hittat grossister som säljer bra kvalitetsprodukter utifrån samma perspektiv som jag har.
Nå ut brett
Therese hoppas på att nå ut till föreningar, grupper och privatpersoner som har de aktuella problemen med allergier och överkänslighet.
– Jag har inte hittat något som kunnat erbjuda det jag söker, en återförsäljare som lyckats fånga upp målgruppen och kunnat marknadsföra produkterna till konsument. Jag har försökt kartlägga intresse och behov.
– Visst det finns en del hos de stora livsmedelskedjorna, men utbudet är begränsat. Jag ska kunna leverera hela skalan med produkter, men mitt fokus kommer att ligga på premiumsegmentet.
Therese kommer att börja med att ha ett lager hemma, men hoppas på att det går så bra så att hon kan hyra någon annan stans.
– Det känns jättespännande. Jag tar tag i det här med tid och energi.
För Therese del tar affären vid där sambons problem dyker upp.
– Ytterst handlar det om livskvalitet för många.