Stor succé för knasigt spel från Skellefteå

Läs några affärslivsnyheter från regionen.

Fredrik Lindahl och Samuel Lundsten driver företaget Polysoup.

Fredrik Lindahl och Samuel Lundsten driver företaget Polysoup.

Foto: Pressbild

Skellefteå2025-05-13 21:45
  • Den Skelleftebaserade indie-studion Polysoup Interactive har uppnått global framgång med sitt debutspel ”Put The Sausage In The Bun”, som blev viralt efter att ha uppmärksammats av sydkoreanska content creators och streamers i USA, Kanada och Europa.
  • Fanny Lövbom från Skellefteå har utsetts till ny försäljningschef för NTM Media i Västerbotten, medan Andreas Bergman tar samma roll i Norrbotten. NTM Media ser en ökande trend att marknadsföra sig i lokal nyhetsmedia under 2025.
  • Mattias Lundström har rekryterats som ny vd för Norrlandsfonden, med uppdraget att främja tillväxt och samhällsutveckling i Sveriges fem nordligaste län. Han tillträder tjänsten den 1 november.

Den Skelleftebaserade indie-studion Polysoup Interactive har nått stor framgång med sin debuttitel ”Put The Sausage In The Bun”. Spelet släpptes i november 2024 och blev oväntat viralt efter att ha plockats upp av sydkoreanska content creators och även fångat uppmärksamheten hos streamers i USA, Kanada och Europa.

– Polysoup är ett utmärkt exempel på hur lokala studios kan skapa global uppmärksamhet med små, fokuserade spelprojekt, säger Tim Leinert, projektledare på spelklustret Arctic Game i ett pressmeddelande.

Med stöd från Arctic Game, genom projektet Game Attraction North, samt i samarbete med Acino Game Solutions och Oh My Interactive, har Polysoup fått hjälp med affärsutveckling och strategisk planering.

– Vi byggde spelet för att vara knasigt och överraskande, men att se det komma till liv med en livepublik på Twitch var mer än vi någonsin kunnat föreställa oss, säger Samuel Lundsten, medgrundare av Polysoup.

Fanny Lövbom är NTM Medias nya försäljningschef i Västerbotten.
Fanny Lövbom är NTM Medias nya försäljningschef i Västerbotten.

Fanny Lövbom, från Skellefteå har utsetts till ny försäljningschef för NTM Media i Västerbotten. Samma uppdrag i Norrbotten får Andreas Bergman. Ann-Helen Rönnberg, regionchef för NTM Media i Norrbotten och Västerbotten, konstaterar att det händer mycket nu på de lokala marknaderna i dessa län. 

–Trenden att marknadsföra sig i lokal nyhetsmedia fortsätter att öka under 2025, något vi märker i våra starka nyhetskanaler i Skellefteå, Luleå och Piteå, säger hon i ett pressmeddelande.

NTM Media ger bland annat ut tidningarna Norran och Megafonen.

– Nu fortsätter vi arbetet med att bygga ännu starkare relationer med våra kunder i det lokala näringslivet och tar tillsammans tillvara på den växande potential som finns på våra lokala marknader, kommenterar Fanny Lövbom.

Mattias Lundström tar vid som vd för Norrlandsfonden den 1 november.
Mattias Lundström tar vid som vd för Norrlandsfonden den 1 november.

Mattias Lundström har rekryterats som ny vd för Norrlandsfonden. Han kommer närmast från tjänsten som vd för HSB norr.

- Att få vara en del av samhällsbyggandet genom att tillhandahålla en infrastruktur för kapitalförsörjning i norra Sverige känns som en fantastiskt viktig och stimulerande uppgift, säger Mattias Lundström.

Norrlandsfonden har uppdraget att främja tillväxt och samhällsutveckling i Sveriges fem nordligaste län, huvudsakligen genom att erbjuda topplån med något högre risktagande för små- och medelstora företag.

– Med tidigare erfarenhet av ledarskap inom bank- och finanssektorn och senast ägarformer och bostadsutveckling inom HSB, har han viktiga perspektiv både inom finans och samhällsbyggnad, kommenterar Gunnar Olofsson, styrelseordförande för Norrlandsfonden.

Mattias Lundström tillträder tjänsten den 1 november.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!