– Vi är mycket glada över att ha fått dem som samarbetspartner till detta event som vi genomför i samarbete med Norra Sveriges amatörastronomer, säger Annica Bray, verksamhetschef på Exploratoriet.
Under helgen genomför Norra Sveriges Amatörastronomer en mängd aktiviteter på Exploratoriet, bland annat föreläsningar, teleskopuppställning och stjärnvisning för allmänheten i Nordanåparken.
Playmobil uppmärksammande att Astronomins Dag och Natt arrangerades runt om i landet och blev tipsade om att det fanns vissa platser där man anordnar lite större evenemang.
– Såsom just Norrland Star Party och vi kom på så sätt i kontakt med Annica Bray på Exploratoriet, berättar Elin Sivard, PR-konsult vid kommunikationsbyrån Angselius Rönn, som marknadsför Playmobil i Sverige.
Playmobil tyckte att det här var ett lämpligt tillfälle att visa upp sin nya Mars-serie som lanserades den 21 september.
– Liksom Exploratoriet satsar Playmobil på konceptet lek och lär så därför valde vi att släppa in dem hos oss, berättar Annica.
Playmobils Space-kollektion låter barnen bekanta sig med rymden på ett fantasifullt sätt.
– Barn har en enorm upptäckarglädje och leken är otroligt viktig i barns lärande. Att samarbeta med ett ställe som Exploratoriet ger ytterligare en lärande och inspirerande kontext till leksakerna, säger Elin Sivard.
De 7,5 centimeter stora Playmobil-figurerna är centret i leksakssystemet. Sedan starten 1974 har 2,9 miljarder Playmobil-figurer distribuerats till över 100 länder världen runt. Brandstätter-gruppen, som äger konceptet, har produktion i Tyskland, Malta, Spanien och Tjeckien och har över 4 250 anställda i hela världen.