Totalt deltog, enligt Breakit, 13 helsvenska företag, kluster och organisationer, allt från listade som Starbreeze och Paradox Interactive till Arctic Game Lab, som delade monter med Skövde-kopplade Sweden Game Arena – Gothia Innovation.
Första monterplatsen
– Vi tog rygg på dem och fick på så sätt mycket gratis. De har rutinen för att vara där, vilket innebär att man måste tänka på att det ska finnas kall dricka på plats och nötter i skålarna för gästerna, säger Stenmark.
Det var första gången som Arctic Game Lab, som representerar spelindustrin i Skellefteå, Luleå, Boden, Piteå och Umeå, hade en monterplats. Fem bolag var med via tävlingen Arctic Game Pitch, bland annat Orch Star Studios och Gold Town Games från Skellefteå.
”Jättebra möten”
Det finns två delar av Gameskom, på en möter branschen konsumenterna, på andra är det branschens interna möten. Där verkade Arctic Game Lab i tuff konkurrens. Av besökarna var drygt 31 000 från branschen och totalt fanns drygt 1000 utställare.
– 2014 fanns det inga spelföretag i Skellefteå. I dag är vi totalt 14 stycken. Nu har vi projekt och spel att resa runt och visa runt. Det blev ett antal jättebra möten.
Attraktiv region…
Trots att Stenmark är nöjd med utvecklingen så ser han större möjligheter för spelföretagen i regionen – och regionen – Norr- och Västerbotten – att synas i Köln. Det handlar inte bara om att sälja företagens produkter, utan också visa att man kommer från en attraktiv region och locka kompetens norrut.
– Till nästa år måste vi ha en större monterplats och vara en större grupp som åker. Jag är förvånad över att vi ändå kunde ta oss igenom bruset så bra som vi gjorde i år. Det blev mängder av spontana möten.
…med tydlig profil
Han trycker på att det inte räcker med att spelföretagen syns utan det gäller att ha såväl kommunerna som regionen och sådana som ska värva företag och kompetens på plats.
– Vi kan göra saker än mer Norrland och norrländska och ha en tydlig profil. Vi har bra utbildningar och företag. Nordsken är en sak som drar till sig ett stort intresse hos andra då den inte påminner om någon annan mässa. Ett första steg är att bjuda in folk dit.
Det fanns möjlighet att gör betydligt mer än mässans fem dagar på platsen.
– Det byggs upp saker runt om kring som pågår både före och efter Gamescom. En personer jag känner är där i runt en månad. Det händer ruskigt mycket där. Det finns ingen liknande mässa trots konkurrensen med ett antal i USA. Gamescom är unikt.