FramgÄngen har fortsatt. I slutet av februari rapporterade X-fire att spelet kan ha passerat fem mijoner sÄlda, bara 17 dagar efter release.
Tittar man pĂ„ spelportalen Steams försĂ€ljningslista sĂ„ lĂ„g âHelldiversâ i toppen dĂ€r i början av mars. Steam har över 120 miljoner aktiva anvĂ€ndare varje mĂ„nad och en katalog med tiotusentals spel.
Arrowhead grundades i SkellefteĂ„ av studenter vid LTU-utbildningarna datorspelsutveckling och datorgrafik vĂ„ren 2009. De hade Ă„ret innan tagit fram prototypen till âMagickaâ, ett spel baserat pĂ„ en klassisk fantasystory i fornnordisk miljö, vilken vann priset âĂ rets spelâ vid Swedish Game Awards 2008.
I början av 2011 slĂ€pptes âMagickaâ kommersiellt och sĂ„ldes i 30 000 exemplar första dygnet. Mindre Ă€n ett Ă„r senare, i mellandagarna 2011, passerades drömgrĂ€nsen, en miljon sĂ„lda.
Studion lÀmnade SkellefteÄ för Stockholm ungefÀr vid samma tid som framgÄngarna kom.
âHelldivers 2â Ă€r Arrowheads första spellansering pĂ„ Ă„tta Ă„r. Inför spelslĂ€ppet trĂ€ffade Gustaf Sjöholm, reporter pĂ„ tt, Johan Pilestedt, som varit vd Ă€nda frĂ„n starten i SkellefteĂ„:
Det Àr brÄda dagar för Johan Pilestedt, vd pÄ Stockholmsbaserade Arrowhead Game Studios, som nyss kommit hem frÄn presentationer i San Francisco och Tokyo, för ytterligare en dragning pÄ hemmaplan för nordisk press.
I Ă„tta Ă„r har Arrowhead knĂ„pat pĂ„ rymdskjutaren âHelldivers 2â, och under resans gĂ„ng vuxit frĂ„n 25 till drygt 120 anstĂ€llda.
â Jag skulle nog sĂ€ga att den svĂ„ra utmaningen Ă€r hur man liksom behĂ„ller glĂ€djen, de personliga relationerna och smĂ„skaligheten nĂ€r man blir ett bolag med över 100 personer, sĂ€ger Pilestedt.
Ambitionshöjningarna har gĂ„tt hand i hand med ett ökat intresse frĂ„n japanska Sony, som utsett titeln till en del av sin inriktning pĂ„ âliveserviceâ, titlar som fĂ„r uppdateringar lĂ„ngt efter spelslĂ€ppet. Lyckade exempel som âWorld of Warcraftâ och âGTA Onlineâ levererar intĂ€ktsströmmar Ă„r efter Ă„r. Andra, som hajpade âAnthemâ, gĂ„r i graven.
âHelldivers 2â spelas via nĂ€tet, dĂ€r man slĂ„r sig ihop med upp till tre andra som i lag sĂ€tts i land pĂ„ en planet och dĂ€r skjuter stora rymdinsekter eller robotar. Spelets berĂ€ttelse förs framĂ„t gemensamt av spelarkollektivet.
Hemlighetsmakeriet i branschen har gjort det extra svÄrt att rekrytera för en tidigare liten studio som Arrowhead, nÀr man inte kunnat berÀtta vad man sysslar med. Till slut fick intressenter skriva pÄ sekretessavtal för att kunna fÄ se en trailer, sÄ att de Ätminstone skulle veta vad de tackade ja till.
Blir âHelldivers 2â en succĂ© minskar rekryteringsbekymren antagligen betydligt. Kanske vill Sony till och med köpa upp bolaget. Det hĂ€nde med finlĂ€ndska Housemarque efter framgĂ„ngarna med âReturnalâ hĂ€romĂ„ret.
Och om spelet floppar?
â Det Ă€r klart att det blir ett svĂ„rare utgĂ„ngslĂ€ge om vi skulle hamna i en sĂ„n situation. Men vi kommer fortsĂ€tta göra spel. Vi kommer hitta nĂ„got sĂ€tt att... ja, fortsĂ€tta, avslutar Pilestedt intervjun med tt.
Nu, en dryg mĂ„nad senare efter intervjun och lanseringen, behöver nog Johan Pilestedt inte lĂ€ngre vara sĂ„ oroligâŠ.