Bolaget med rötter i SkellefteÄ slÀpper spel med Sony

För nĂ€stan exakt 15 Ă„r sedan sĂ„g spelföretaget Arrowhead Game Studiios dagens ljus pĂ„ Campus SkellefteĂ„. För en mĂ„nad sedan slĂ€ppte spelstudion sitt senaste spel, ”Helldivers 2”. ”Vi har sĂ„lt runt en miljon spel nu”, berĂ€ttade vd Johan Pilestedt pĂ„ X, tidigare Twitter, bara tre dagar efter att spelet slĂ€pptes

Arrowhead Game Studies, grundat i SkellefteĂ„ och med Johan Pilestedt som vd hela tiden, kan ha sĂ„lt över fem miljoner spel av sin nya lansering ”Helldivers 2” pĂ„ en mĂ„nad.

Arrowhead Game Studies, grundat i SkellefteĂ„ och med Johan Pilestedt som vd hela tiden, kan ha sĂ„lt över fem miljoner spel av sin nya lansering ”Helldivers 2” pĂ„ en mĂ„nad.

Foto: Pontus Lundahl/TT

SkellefteÄ2024-03-07 05:00

FramgÄngen har fortsatt. I slutet av februari rapporterade X-fire att spelet kan ha passerat fem mijoner sÄlda, bara 17 dagar efter release.

undefined
”Helldivers 2” Ă€r etta pĂ„ försĂ€ljningslistan pĂ„ Steam.

Tittar man pĂ„ spelportalen Steams försĂ€ljningslista sĂ„ lĂ„g ”Helldivers” i toppen dĂ€r i början av mars. Steam har över 120 miljoner aktiva anvĂ€ndare varje mĂ„nad och en katalog med tiotusentals spel.

Arrowhead grundades i SkellefteĂ„ av studenter vid LTU-utbildningarna datorspelsutveckling och datorgrafik vĂ„ren 2009. De hade Ă„ret innan tagit fram prototypen till ”Magicka”, ett spel baserat pĂ„ en klassisk fantasystory i fornnordisk miljö, vilken vann priset Ӂrets spel” vid Swedish Game Awards 2008.

undefined
ArrowheadgÀnget samlat i SkellefteÄ dÄ Magicka sÄlts i 30 000 exemplar pÄ nÄgra dagar under 2011.

I början av 2011 slĂ€pptes ”Magicka” kommersiellt och sĂ„ldes i 30 000 exemplar första dygnet. Mindre Ă€n ett Ă„r senare, i mellandagarna 2011, passerades drömgrĂ€nsen, en miljon sĂ„lda.

Studion lÀmnade SkellefteÄ för Stockholm ungefÀr vid samma tid som framgÄngarna kom.

”Helldivers 2” Ă€r Arrowheads första spellansering pĂ„ Ă„tta Ă„r. Inför spelslĂ€ppet trĂ€ffade Gustaf Sjöholm, reporter pĂ„ tt, Johan Pilestedt, som varit vd Ă€nda frĂ„n starten i SkellefteĂ„:

undefined
Arrowhead Game Studies, grundat i SkellefteĂ„ och med Johan Pilestedt som vd hela tiden, kan ha sĂ„lt över fem miljoner spel av sin nya lansering ”Helldivers 2” pĂ„ en mĂ„nad.

Det Àr brÄda dagar för Johan Pilestedt, vd pÄ Stockholmsbaserade Arrowhead Game Studios, som nyss kommit hem frÄn presentationer i San Francisco och Tokyo, för ytterligare en dragning pÄ hemmaplan för nordisk press.

I Ă„tta Ă„r har Arrowhead knĂ„pat pĂ„ rymdskjutaren ”Helldivers 2”, och under resans gĂ„ng vuxit frĂ„n 25 till drygt 120 anstĂ€llda.

– Jag skulle nog sĂ€ga att den svĂ„ra utmaningen Ă€r hur man liksom behĂ„ller glĂ€djen, de personliga relationerna och smĂ„skaligheten nĂ€r man blir ett bolag med över 100 personer, sĂ€ger Pilestedt.

Ambitionshöjningarna har gĂ„tt hand i hand med ett ökat intresse frĂ„n japanska Sony, som utsett titeln till en del av sin inriktning pĂ„ ”liveservice”, titlar som fĂ„r uppdateringar lĂ„ngt efter spelslĂ€ppet. Lyckade exempel som ”World of Warcraft” och ”GTA Online” levererar intĂ€ktsströmmar Ă„r efter Ă„r. Andra, som hajpade ”Anthem”, gĂ„r i graven.

undefined
”Jag skulle nog sĂ€ga att den svĂ„ra utmaningen Ă€r hur man liksom behĂ„ller glĂ€djen, de personliga relationerna och smĂ„skaligheten nĂ€r man blir ett bolag med över 100 personer”, sĂ€ger Johan Pilestedt, vd för Arrowhead Game Studios som grundades i SkellefteĂ„ för 15 Ă„r sedan.

”Helldivers 2” spelas via nĂ€tet, dĂ€r man slĂ„r sig ihop med upp till tre andra som i lag sĂ€tts i land pĂ„ en planet och dĂ€r skjuter stora rymdinsekter eller robotar. Spelets berĂ€ttelse förs framĂ„t gemensamt av spelarkollektivet.

Hemlighetsmakeriet i branschen har gjort det extra svÄrt att rekrytera för en tidigare liten studio som Arrowhead, nÀr man inte kunnat berÀtta vad man sysslar med. Till slut fick intressenter skriva pÄ sekretessavtal för att kunna fÄ se en trailer, sÄ att de Ätminstone skulle veta vad de tackade ja till.

Blir ”Helldivers 2” en succĂ© minskar rekryteringsbekymren antagligen betydligt. Kanske vill Sony till och med köpa upp bolaget. Det hĂ€nde med finlĂ€ndska Housemarque efter framgĂ„ngarna med ”Returnal” hĂ€romĂ„ret.

undefined
Johan Pilestedt, vd för Arrowhead, sitter pÄ den dÄvarande arbetsplatsen pÄ Campus SkellefteÄ.

Och om spelet floppar?

– Det Ă€r klart att det blir ett svĂ„rare utgĂ„ngslĂ€ge om vi skulle hamna i en sĂ„n situation. Men vi kommer fortsĂ€tta göra spel. Vi kommer hitta nĂ„got sĂ€tt att... ja, fortsĂ€tta, avslutar Pilestedt intervjun med tt.

Nu, en dryg mĂ„nad senare efter intervjun och lanseringen, behöver nog Johan Pilestedt inte lĂ€ngre vara sĂ„ orolig
.

Arrowhead Game Studios

Studion bildades av fem entusiaster 2009 som efter en ovĂ€ntad demosuccĂ© bestĂ€mde sig för att hoppa av utbildningen pĂ„ Campus SkellefteĂ„ för att starta eget. ActionĂ€ventyren ”Magicka” slĂ€pptes 2011, och ”The showdown effect” 2013, bĂ„da med Paradox som utgivare. Det ledde till samarbete med jĂ€ttarna Warner Bros och Sony, och grottutforskaren ”Gauntlet” och rymdskjutaren ”Helldivers” 2014 respektive 2015. ”Helldivers 2” Ă€r bolagets första storbudgetspel och slĂ€pptes till pc och Playstation 5 den 8 februari. (tt)

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!