Snöröjningen: Tar flera veckor att köra bort högarna

Kommunen har färre tillgängliga lastbilar än de önskar för att röja snö i Skellefteå. Därför kommer bortforslingen att ta flera veckor, enligt ansvarige chefen.

Skellefteå kommun har två stora snöslungor som används för att fylla lastbilarna.

Skellefteå kommun har två stora snöslungor som används för att fylla lastbilarna.

Foto: Jeanette Lövgren

Skellefteå2021-01-27 18:00

I lördags och söndags kördes snöröjningen för fullt, och från och med måndagen har bortforslingen av snö pågått. 

Men antalet lastbilar är färre än man egentligen önskar.

– Vi vill ha 24 lastbilar igång, men har bara 16. Det går inte få ta på fler, säger Jan Burlin, verksamhetschef för gator och vägar. 

Han säger att det väntas ta cirka 14 dagar att ta bort snön från prioriterade områden och ytterligare någon vecka innan man hunnit bredda i villaområden. 

– Det vi tar i första hand är huvudvägar och prioriterade gång- och cykelvägar. Vi ser till att det är farbart och röjer sikten i korsningar.

– Sedan prioriterar vi övrig siktröjning samt att få fram trottoarer.

Därnäst följer att bredda gator. Där jobbar man sig från innerstan och utåt. 

– Vi utgår från var det är mest trafik, mest boende och där det finns målpunkter för besökare, säger Jan Burlin. 

Sist av allt kommer snöröjarna ut i villakvarteren för att bredda gatorna så att det i framtiden ska rymmas mer snö. 

– Villgatorna ser ut som rodelbanor nu och har bara en fil.

Han säger att det är många som ringer till kundtjänst om snöröjningen, och att den får både kritik och beröm. 

Jan Burlin säger alltså att de önskar ha fler lastbilar i drift.

– Åkeriföreningarna gör allt i sin makt för att hjälpa oss. Men vi är många som vill ha hjälp i dessa tider.

Att ha många fordon på kontrakt är också en fråga om pengar. 

– Vi kan inte skriva ramavtal med hur många som helst, eftersom de kostar även när det inte snöar. Vi betalar beredskapsersättning på 14 000 – 18 000 kronor per bil och månad. Det får åkaren för att hålla sig beredd för snöfall. Sedan rullar en annan taxa när de är i arbete.

14 av de 16 lastbilar som kör snö i stan är privatägda. 

– I ytterområdena är läget ungefär lika kärvt som i stan, men där finns mer mark där det går lägga snön.

Snöröjningen har överskridit budget flera år i rad, och en besparing som diskuterats är att bära bort mindre snö.

– Det kan vi överväga mot slutet av vintern. Men nu måste vi ta bort allt så vi är redo för mer snö, säger Jan Burlin. 

Snöröjningen i kommunen har i år en budget på 35 miljoner.

– Cirka 15 miljoner har förbrukats när efterarbetena är klara, säger avdelningschef Mikael Lindholm.

Fakta

Antal fordon i gång, Skelleftedalen:

16 lastbilar

37 traktorer

3 väghyvlar

Två stora snöslungor

Två mindre snöslungor

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!