Ewa Mölleryd är utredare och projektledare för granskningen. Hon betonar att sexualitet, samtycke och relationer är frågor som är viktiga för alla elever.
– Vi har tidigare sett att många lärare på anpassade skolan tycker det är känsliga och svåra frågor att prata med eleverna om. Eleverna kanske inte riktigt får fördjupad undervisning utan mest på ytan. Så vi såg att det fanns anledning att titta närmare på hur det funkar i olika skolor.
Skolinspektionen har därför inlett en granskning av undervisningen i sexualitet, samtycke och relationer i högstadiet i den anpassade grundskolan (tidigare särskolan).
Myndigheten ska granska 30 anpassade skolor i hela landet och i början av året besökte man Lejonströmsskolan i Skellefteå. Nu har myndighetens utlåtande kommit: Undervisningen får lågt betyg på flera punkter.
Granskningen visar att det förvisso förekommer inslag i undervisningen som rör sexualitet, samtycke och relationer men att den måste bli mer återkommande och fördjupad. Undervisningen är inte samordnad över ämnesgränserna.
Frågor om hedersrelaterat våld och förtryck återkommer inte, påpekar Skolinspektionen.
Sammanfattningsvis anser myndigheten att:
- Eleverna behöver ges större möjlighet att kritiskt granska maktstrukturer kopplade till kön och hedersrelaterat våld och förtryck. Eleverna behöver bli mer delaktiga i utformningen av undervisningen.
- Rektorn behöver ta ett större ansvar för utbildningen. Rektorn ska säkerställa att undervisningen är återkommande och samordna undervisningen så att eleverna uppfattar kunskapsområdet som en helhet.
Men skolan får inte enbart kritik. Det finns också saker med undervisningen som funkar bra, påpekar Skolinspektionen: eleverna får lära sig om kroppen och sexualitet, de lär sig om medvetna val, samtycke och att leva sig in i andras situation.
Ni ska ju granska 30 skolor. Hur allvarlig är den här kritiken i jämförelse med andra skolor ni besökt?
– Vi har inte resultaten klara för oss ännu. Därför har jag svårt att gradera skolan på en skala, säger Ewa Mölleryd.
Skolinspektionen har ett regeringsuppdrag att granska sexualundervisningen i ”vanliga” skolan. Granskningen av anpassade skolan står utanför det uppdraget men är ändå något som myndigheten har valt att göra.
Bakgrunden är bland annat att den senaste läroplanen innehåller nya stärkta formuleringar om sexualitet, samtycke och relationer.
Enligt Skolinspektionen har det historiskt funnits en samhälleligt restriktiv och avsexualiserad syn på sexualitet bland personer med intellektuell funktionsnedsättning.
– Alla människor har rätt till kunskap och goda, hälsosamma relationer. Forskning visar också att personer med intellektuell funktionsnedsättning löper större risk att bli sexuellt utnyttjade, inte minst på nätet. Därför är den här frågan viktig, säger Ewa Mölleryd.
Skolledningen i Skellefteå har fram till den 1 oktober att presentera sina åtgärder. Lotta Lindström, rektor för anpassad grundskola i Skellefteå, avböjer i nuläget att kommentera Skolinspektionens kritik.
”Vi har fått beslutet men inväntar återföring från Skolinspektionen vilket görs muntligt vid ett möte. Vi har därför inte hunnit arbeta med beslutet så i det här läget kan jag inte uttala mig om hur vi ska arbeta framåt”, skriver hon i ett sms.