I januari skickade Kristdemokraternas Per Boström in ett ärende till samhällsbyggnadsnämnden i Skellefteå där han ville häva beslutet om att göra om Parkbron till en gång- och cykelbro på obestämd tid tills dess att Karlgårdsbron står färdig.
– Detta för att undvika ett ökat tryck med biltrafik på Viktoria- och Lejonströmsbron, skrev Per Boström.
Ärendet togs upp under nämndens senaste sammanträde. För att göra en krånglig historia lite enklare så kunde politikerna inte gå vidare med förslaget eftersom det inte finns något beslut att häva. Det förklarar nämndens ordförande Sara Keisu-Lundh (S) strax efter mötet.
– Vi kan inte häva ett beslut som inte finns, säger hon.
Planen för Parkbron är inte beslutad i nämnden utan i kommunfullmäktige. Kommunstyrelsens budget för stadsomvandling finansierar ett cykelstråk som ska gå mellan Bockholmsvägen och Stationsgatan. Bygget av stråket har påbörjats och Parkbron ska färdigställas som den tredje och sista etappen.
Hade Karlgårdsbron byggts färdigt enligt den ursprungliga planen hade frågan om Parkbron inte varit aktuell, men eftersom det bygget dröjer kom politikerna i samhällsbyggnadsnämnden överens om att fortsätta ha biltrafik på Parkbron så länge som det är möjligt.
Frågan är hur länge kommunen egentligen kan skjuta på omvandlingen av bron, som enligt planen ska byggas om till gång- och cykelbro under 2027.
Dröjer kommunen för länge kan de gå miste om två miljoner kronor från Trafikverket. För att få bidraget måste Parkbron vara helt färdig den sista december 2027.
Nämndsordföranden Sara Keisu-Lundh understryker att hon och hennes kollegor vill att bron ska bli en bro utan biltrafik.
– Vi är mycket positiva till att Parkbron ska omvandlas till en gång- och cykelbro, men vi kommer försöka ha den öppen för biltrafik så länge som möjligt, säger hon.