Kamerorna rullar. Dokumentärfilmaren Mattias Löw sitter med blicken fäst på Bengt Ivansson, före detta näringslivschef i Skellefteå kommun. Utanför vardagsrummet i Gullsand rullar vågorna in mot stranden.
– Vi på näringslivskontoret har gjort en massa marknadskampanjer och så tog sig halsduken ända dit. Det känns jätteroligt, säger Bengt Ivansson och tillägger:
– Vi är inte ansvariga för vad människor som bär våra produkter gör.
Halsduken är utgångspunkt för en dokumentärfilm – om Skellefteås expansion, populism och den västerländska demokratins förfall.
Halsdukens resa från Skellefteås stadshus till upploppet i Kapitolium utgör berättelsens stomme. Men Mattias Löw tar sig an en större fråga, den om demokratins status i samtiden. För att göra det rör han sig mellan två helt olika verkligheter – från ett Skellefteå med växtvärk till vit-maktmiljön i USA.
Under flera år ville Mattias Löw undersöka demokratins tillstånd, men begreppet var för diffust.
– När halsduken dök upp på barrikaderna i Washington kände jag direkt att det här är symbolen. Här finns ingången till demokratibegreppet och en västvärld på väg mot undergången, säger han.
Han kontaktade den Oscarsnominerade filmproducenten Mathias Fjellström som har rötter i Skellefteå. Det blev startskottet.
Även Mattias Löw har en koppling till Västerbotten. Hans pappa arbetade på Rönnskärsverken i flera år och dokumentärfilmaren har själv varit gästlärare på Umeå universitet och Designhögskolan i Umeå.
– Historier som har med Västerbotten att göra kommer naturligt till mig, säger han.
I början av juli startade inspelningen, men halsdukens resa började redan år 2017. Cirka 1 000 halsdukar skickades till utflyttade Skelleftebor som en del av kommunens strategi för att locka dem tillbaka.
– Halsduken är en symbol för en väldigt expansiv region som har jobbat mycket med platsvarumärkesexport. Den är en förlängning av en stads vilja att synas till varje pris. Att den hamnar på Kapitoliums barrikader blir ett märkligt exempel på att de lyckats, säger han.
Bengt Ivansson har varit en av de drivande bakom Northvolts etablering.
– Han är intressant att följa eftersom han har varit så viktig för stadens utveckling, säger Mattias Löw.
Det är de personliga berättelserna han vill fånga.
– Vi vill skildra stan genom några nyckelpersoner som tar beslut för Skellefteås räkning, vare sig det är politiker, kommuntjänstemän, kommundirektörer eller näringslivschefer. Deras strategier har lett fram till halsdukens uppkomst, dess resa och att det nu blir en film.
Han har ägnat sig åt ett gediget detektivarbete. Vännerna i Los Angeles hjälpte honom att kontakta några av nyckelpersonerna från stormningen, som tillhör högerextrema grupper som Proud Boys, Qanon och Oath Keepers.
– Det tog inte mer än ett par veckor innan vi hade fick direkt ingång till grupperna. Då uppstod nästa problem, kommer de ställa upp i en intervju och vill de dela med sig av information, säger han.
Många av de som deltog i upploppen sitter fortfarande häktade, ett halvår efter händelsen. Rättegångsprocesserna sätter käppar i hjulet för inspelningen. Först i höst kommer Mattias Löw att filma i USA, men han har redan pratat med några av upprorsmakarna.
– Det har krävts ett stort tålamod för att försöka förstå människor som hellre löser saker med våld och hur de ser på demokrati. Om de inte känner sig delaktiga i folkstyret kan våldet bli deras sista utpost.
Han menar att demokratin verkar ha blivit otrendig. Den växande polariseringen, även i Sverige, oroar honom.
– Det här är inte bara något bombastiskt högerfenomen. Både höger- och vänsterpopulismen är för omfattande idag. Folk tar demokratin för given och samtidigt finns krafter som attackerar den från olika håll, även från den liberala mitten.
Han är tydlig med att han inte tar ställning.
– Jag vill att alla ska få komma till tals. Dokumentären ska kunna ses av oss alla, oberoende politisk åskådning och skapa utrymme för samtal. Jag vill förstå vad demokrati betyder för människor och hur långt vi är beredda att gå för att försvara den, säger han.
Bengt Ivansson och Mattias Löw går ut till havet. När Norrans reporter lämnar platsen rullar kameran fortfarande.