Skellefteföretagare med näsa för tilltalande dofter

Helena Eriksson har många järn i elden genom sitt bolag A Piece of. Hon har bland annat etablerat varumärket Hint där hon arbetar med rådgivning kring försäljning och marknadsföring och under torsdagen släpptes den första produkten som hon doftsatt åt Vilhelminaföretaget Västerbottenssåpa.

– Det händer stora, bra saker när två små företag från Västerbotten samarbetar, konstaterar Helena Eriksson.

– Det händer stora, bra saker när två små företag från Västerbotten samarbetar, konstaterar Helena Eriksson.

Foto: Lars Westerlund

Skellefteå2018-11-01 15:16
– Det händer stora, bra saker när två små företag från Västerbotten samarbetar, konstaterar Helena Eriksson.
– Det händer stora, bra saker när två små företag från Västerbotten samarbetar, konstaterar Helena Eriksson.

Den nya produkten som hon doftsatt är en badrumssåpa med en doft av Västerbottnisk skog. Detta är en av hennes specialiteter och Helena har tidigare doftsatt sina egna produkter med doft och design inspirerade av lokala platser.

– Jag försöker fånga känslan av en plats eller känslan av det som jag får beskrivet för mig och applicerar det i en doft. Doftsinnet är så starkt förknippat med minnet och det är individuellt vad man sammankopplar med olika dofter. I Västerbottnisk skog har vi valt en fräsch doft som jag tror kommer tilltala många och passar i badrummet, säger Helena Eriksson.

Hon tycker att det varit hedrande att få vara med på den här produktresan.

– Det händer stora, bra saker när två små företag från Västerbotten samarbetar, konstaterar Helena.

Anledningen till att Västerbottenssåpa tagit fram den nya produkten är att kunderna gärna vill ha en produkt för badrummet även om deras såpor fungerar i hela hemmet.

– Man vill ha en särskild flaska för att städa badrummet då man är så van med det, säger Sara Idenfors, grundare av Västerbottenssåpa.

För Västerbottenssåpa var det viktigt att det var just doften av skog och inte tall, då den annars skulle kunna förväxlas med tallsåpa som har helt andra egenskaper.

– Vi tänkte direkt på Helena på A Piece of. Vi har sålt hennes tvålar innan och vet att hon är duktig på det här med dofter och har en särskild känsla för Västerbotten. Dessutom försöker vi i allt vi gör att arbeta och samarbeta lokalt. Helena skickade tre doftprover och vi fastnade direkt för en av dem- den var klockren, berättar Sara.

Västerbottenssåpa är kokad på gammeldags vis och är överfettad. Detta innebär att det finns ett överskott av fett vilket gör att såpan löser fet smuts lätt samt skyddar och behandlar naturmaterial som trä och sten.

Sina egna produkter säljer Helena Eriksson dels via sin webbshop som går under benämningen Elva bruk och så har hon också sedan i maj inlett ett samarbete med Interfloras butik i centrala Skellefteå som säljer hennes produkter vilka finns exponerade på en yta på sex kvadratmeter.

– Tidigare hade jag min 70 kvadratmeter stora butik på Torget men det blev ingen bra lösning eftersom det inte ingick i min dröm att stå i butiken sex dagar i veckan. Det här blev en mycket bättre lösning, säger hon.

Hennes butikskoncept har ett tydligt ställningstagande om hållbarhet för människa och miljö.

– Det här är frågor som jag personligen brinner för och som jag tror bara kommer att växa mer och mer.

Helena Eriksson har också på gång nya samarbeten som bygger på Elva Bruks koncept.

– Det gäller då hotell som är intresserade av att sälja mina produkter.

Tiden som nu frigjorts efter att hon lämnat den egna butiken använder hon till den nya satsningen på konsultverksamhet som går under namnet Hint.

Helena Erikssons butikskoncept har ett tydligt ställningstagande om hållbarhet för människa och miljö.
Helena Erikssons butikskoncept har ett tydligt ställningstagande om hållbarhet för människa och miljö.

– Jag arbetar då med rådgivning kring marknadsföring och att skapa säljande miljöer samt med produktlansering. Jag hjälper kunderna att skapa en smidig och inspirerande väg till det där slutgiltiga ögonblicket där köpet genomförs, berättar Helena.

Den verksamheten drog hon igång för tre månader sedan och den första kunden är Yrkeshögskolan i Skellefteå.

– På Yrkeshögskolan har jag uppdrag som lärare inom sälj och marknadsföring i digitala kanaler. Jag arbetade också med att bygga scenen till konferensen Nolia Ledarskap och med Nolia kommer det att bli fler samarbeten. Dessutom har jag haft mindre uppdrag för Nyföretagarcentrum i Skellefteå där jag föreläst om entreprenörskap och säljande miljöer.

I varumärket Hint har hon förpackat sig själv och verksamheten vilar bland annat på hennes erfarenheter inom modekedjan Gina Tricot där hon var regionansvarig för Norra Sverige och Finland.

– Hos dem arbetade jag i åtta år och lika länge vara jag Centrumledare på Citykompaniet i Skellefteå, avslutar Helena Eriksson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!