Hon vittnar om mejl som kommit från leverantörer där de flaggat för höjda priser.
– Vi märker att folk är mycket mer försiktiga med att köpa premiumprodukter. Det är kunder som berättar att man verkligen tar vara på kaffet, man brygger inte längre fyra koppar och slänger två, säger Melek Cinar.
I dagligvaruhandeln har de skenande priserna på ordinarie kaffe märks tydligt. Efter en rundvandring i Skellefteå under tisdagen noterar vi priser på ett paket kaffe mellan 70 till 100 kronor i dagligvaruhandeln. Ett paket innehåller dessutom i regel nu bara 450 gram istället för 500 då flera tillverkare sedan ett par år tillbaka ägnat sig åt så kallad krympflation.
Även i det dyrare premiumsegmentet har prisändringen blivit tydlig. Melek säger att man försökt hålla ner priserna men att man till slut måste höja. Trots detta så upplever Melek att de som är kaffeintresserade och gillar att mala sina egna bönor fortsätter att handla, men med andra köpmönster.
– Kunder som vanligtvis köper ett halvt kilo kanske köper hälften så mycket. Man väljer att ge det som gåva eller att man bara bjuder på det vid speciella tillfällen. Det har blivit en exklusiv grej som man kanske inte dricker varje dag
Hon har haft butiken T-Magasinet i 20 år och menar att företaget har små marginaler. Det har varit perioder med lite upp och ned i priser men sedan 2020 har det varit stadigt ökande priser, inte minst på kaffet. I takt med ökande e-handel blir konkurrensen allt tuffare. Trenden är också att kunderna väljer bort kaffet helt och köper mer te istället, som inte ökat fullt lika mycket i pris.
– Vi betalar löner till våra anställda och mig men vi göra inga stora vinster. Vi är snart den enda butiken i hela Norrland som sysslar med detta. Det vi har gjort är att minska på sortimentet och göra om halva butiken till ett fik istället. Då kan kunderna komma in och njuta av en kopp av sin favoritdryck istället för att köpa ett helt paket.
Melek berättar att kunderna inte längre ifrågasätter priserna längre utan man har kapitulerat inför situationen och alla är medvetna om att priserna ökar.
– Man kan inte kämpa emot denna förändring utan man måste ”go with the flow”. Man får anpassa sig efter krisen. Som företagare kan jag inte göra något åt det som händer i världen, för mig handlar det om att stå kvar och inte ramla, säger Melek.