Skelleftebolaget tar in 16 miljoner – storsatsar på fotoböcker

Fotoboksbolaget Once Upon tar in ytterligare 16 miljoner kronor i en investering som ska få bolaget att fortsätta växa – samtidigt lanserar bolaget ett helt nytt sätt att skapa fotoböcker tillsammans.

Once Upon lanserar en ny appfunktion.

Once Upon lanserar en ny appfunktion.

Foto: Patrick Degerman

Skellefteå2019-06-28 14:15
undefined
Once Upon lanserar en ny appfunktion.

– Vi vill att folk som har varit på en resa, möhippa eller kanske ett bröllop ska få chansen att skapa något fint tillsammans med minnen från upplevelsen. Med vår funktion behöver man inte längre skicka bilder mellan varandra utan alla bidrar med sina egna bilder och redigerar uppslag live direkt i boken. Vi vill att det ska vara både kreativt och roligt, skriver Once Upons vd Lina Andersson i ett pressmeddelande.

Nu går Spintop Ventures in och leder den nya investerings-rundan där också Partnerinvest Norr, Treac Innovation och andra ägare som varit med i bolaget från ett tidigt skede medverkar. Spintop Ventures, som fokuserar på nordiska techbolag, ser stor potential i Once Upon och den nya funktionen:

– Bolaget har mycket starka nyckeltal som gör att det går att skala försäljningen effektivt. Samtidigt lägger teamet enormt stort fokus på att bygga användarupplevelsen. De har lyckats skapa en elegant och innovativ produkt som är enkel att använda. Jag har en lång bakgrund inom bildbehandling på smarta telefoner i mitt tidigare bolag Scalado och som global produktchef för fotografi på Microsoft och gillar verkligen det jag ser hos Once Upon, säger Sami Niemi, partner på Spintop Ventures.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!