Gold Town Games, från Skellefteå, har utvecklat det första mobila hockeyspelet i världen med spelfunktionen multiplayer där flera spelare kan spela tillsammans, med eller mot varandra, i realtid. Spelet har tidigare testats i en betaversion på marknaden i Slovakien med gott resultat.
– Styrkta av detta kände vi oss redo att satsa fullt ut på spelet. Vi räknar med att det finns det 5–10 miljoner potentiella spelare runt om i världen, säger Pär Hultgren till Norran.
Innan lanseringen hade man redan 30 000 registrerade användare som laddat ner Pocket Hockey på sin telefon.
– Det bådar gott inför framtiden, konstaterar Pär.
Han har en son som spelar ishockey i SK Lejon och på en träning kom en av sonen lagkamrater från till Pär och berättade att han redan kände till alla funktioner och längtade till att spelet skulle släppas.
– Det kändes riktigt bra med en sådan respons på lokalplanet. Jag hoppas att Skellefteborna kommer att känna stolthet för vårt lokalproducerade spel. Ungefär på samma sätt som man tänker kring Svedjan ost eller energidrycken Latitude 65.
I Pocket Hockey bygger användaren sitt eget lag av hockeyhjältar och deltar i intensiva matcher mot andra hockeyfans världen över. Spelarna är utformade med inspiration av riktiga historiska och nutida kända hockeyhjältar.
– Det kan nog framöver också bli någon AIK-spelare, kanske Jimmie Eriksson, berättar Pär Hultgren.
Vid en extra bolagsstämma beslutade företaget att genomföra en nyemission av aktier med företrädesrätt för befintliga aktieägare. Emissionen omfattar högst cirka 110 000 aktier och kan tillföra bolaget drygt 6,5 miljoner kronor.
– Det ekonomiska tillskottet ska bland annat användas till marknadsföring på nyckelmarknader för Pocket Hockey, det vill säga länder som USA, Kanada, Tjeckien, Tyskland, Schweiz, Finland och Sverige där det finns ett stort hockeyintresse, säger Pär.
Dessutom ska man bygga samarbeten med influencers för att stärka Pocket Hockeys varumärke, skapa engagerande community-aktiviteter och utveckla innehållet i spelet.
Gold Town Games fokuserar på att ytterligare förstärka användarnas engagemang i spelet och därefter uppnå skalbarhet. Engagemanget skapas genom att de löpande tillför fler funktioner, tävlingsformat och innehåll till spelet.