Skellefteå Kraft tänker bygga ny fabrik för 25 miljarder

Skellefteå Krafts vd Joachim var en av talarna på Morgonmötet som arrangeras av Skellefteå kommun.
Han avslöjade där att den planerade investeringen i deras nya flygbränslefabrik beräknas landa på cirka 25 miljarder kronor.
– Satsningen kommer att få större positiv påverkan på regionen än Northvolt, säger Joachim.

"Bara i Skellefteälven har vi tillräckligt med kraft för att producera 30 miljoner bilbatterier varje år.", säger Joachim Nordin.

"Bara i Skellefteälven har vi tillräckligt med kraft för att producera 30 miljoner bilbatterier varje år.", säger Joachim Nordin.

Foto: Lars Westerlund

Skellefteå2024-11-10 21:45

Nyheten i korthet

  • Skellefteå Kraft planerar att bygga en fabrik för hållbart flygbränsle i Skelleftehamn, med en investering på cirka 25 miljarder kronor. Det är fortfarande oklart hur stor del av kostnaden som Skellefteå Kraft ska stå för.
  • Fabriken, kallad SkyKraft, kommer att producera elektrobränsle från biogen koldioxid och förnybar vätgas, med förväntad byggstart 2027.
  • Projektet, som är ett samarbete med den globala flygbränsleaktören Skynrg, kan spela en avgörande roll i omställningen av flygtrafiken i Sverige, EU och globalt.

Joachim Nordin berättade på Morgonmötet om Skellefteå Krafts planerade satsning på tillverkning av hållbart flygbränsle i en ny fabrik på Näsudden i Skelleftehamn.

– Det kommer att handla om en investering på cirka 25 miljarder kronor och det är fortfarande oklart hur stor del som Skellefteå Kraft ska stå för, berättar han.

Joachim Nordin började sin dragning med att konstatera att Skellefteå absolut inte fallit ihop på grund av att Northvolt fått ett ”hack i skivan”.

– Även om batterifabriken inte skulle bli lika stor som det var tänkt från början har vi fått en ny industri i Skellefteå som saknar motstycke, säger han. 

Joachim betonar att den gröna omställningen ”är ostoppbar” och att Skellefteå Kraft ska vara ledande i den.

– Det är bara tiden som får utvisa takten på omställningen. Här ska vi inte sitta passiva utan se till att den går snabbare.

Joachim Nordin konstaterar att Skellefteå är exceptionellt när det gäller förnybara energikällor.

undefined
När olika projekt kräver grön el finns Skellefteå alltid med på karten.

– Bara i Skellefteälven har vi tillräckligt med kraft för att producera 30 miljoner bilbatterier varje år. När olika projekt kräver grön el finns Skellefteå alltid med på karten. Vi har alla förutsättningen att bli ”de nya oljeshejkerna”, säger han.

Joachim är övertygad om att förnybar vätgas har en nyckelroll i den gröna omställningen. I linje med detta planerar Skellefteå Kraft att bygga en storskalig fabrik för hållbart flygbränsle, tillsammans med den globala flygbränsleaktören Skynrg. 

Den nya industrin kommer att vara en av de första i sitt slag, och kan enligt Joachim Nordin spela en avgörande roll i omställningen av flygtrafiken i Sverige, EU och globalt.

Fabriken, som getts namnet SkyKraft, kommer att producera elektrobränsle (esaf) för flyg från biogen koldioxid och förnybar vätgas.

Om projektet går igenom, med förväntad byggstart 2027, kan fabriken, där cirka 100 personer ska arbeta, producera 100 000 ton flygbränsle per år, vilket motsvarar bränslebehovet för 60 000 människor att flyga runt jorden. Den producerade energin beräknas till 3,5 TWh.

– Vi räknar med att bränslefabriken ska kunna vara i gång under 2029, berättar Joachim.

Mycket forskning pågår när det gäller vätgasflyg, men Joachim Nordin tror inte att detta kommer att slå igenom ordentligt förrän omkring 2050.

– Fram till dess är det elektrobränsle som gäller. Från och med 2030 finns krav på inblandning av detta i flygbränslet, från början två procent för att sedan utökas.

undefined
"Vid tillverkningen av elektrobränslet skapas flera restprodukter, bland annat värme som kan användas i Skellefteås fjärrvärmenät", säger Joachim Nordin.

Valet att placera fabriken i Skellefteå handlar också om vad man kan göra av restprodukterna. Det gäller här enligt Joachim att tänka cirkulära flöden för en hållbar industri och stad

– Vid tillverkningen skapas flera restprodukter, bland annat värme som kan användas i Skellefteås fjärrvärmenät. Det kommer även att leda till flera andra investeringar runtomkring.

Joachim Nordin betonar vikten av att det den här gången inte får bli som vid den tidigare industrialiseringen i norra Sverige.

– Då handlade det mycket om att vi häruppe skulle producera lågförädlade produkter som sedan skulle skickas till södra Sverige för att vidareförädlas.

Han konstaterar att det även nu finns krafter som agerar åt det hållet. Det är lite av ett ”krig” mellan nord och syd kring energin. 

– Här måste vi i norra Sverige bli lite mer egoistiska, säger Joachim Nordin

Elektrobränsle

Elektrobränsle är ett syntetiskt bränsle som tillverkas genom att kombinera vätgas och koldioxid med hjälp av elektrisk energi. Processen innebär att vatten spjälkas till syrgas och vätgas genom elektrolys, och sedan blandas vätgasen med koldioxid för att producera bränslen. Elektrobränslen kan användas i vanliga förbränningsmotorer och är ett alternativ till fossila drivmedel.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!