Joachim Nordin är fåordig kring bolagets tidigare affärer med Northvolt. Han beskriver att Skellefteå Kraft har avvägt riskerna med den fortsatta affären och dementerar att det skulle finnas några större skulder som Northvolt inte betalade av innan konkursen. Kraftbolaget har idag en intensiv dialog med konkursförvaltaren och har fått pengar för sina tjänster i förväg.
– Det är bara att vara ärlig och säga att affärer alltid är förenat med risk och är betalningsförmågan hos kunden svag så ökar risken. Men det är enklare att hantera risken om man är medveten om den. Och det är vi verkligen i det här fallet, säger Joachim Nordin, vd Skellefteå Kraft.
Företaget fortsätter att leverera tjänster till fabriken men man måste löpande lösa garantier för framtiden, enligt vd:n. När det gäller förbrukningen vill man inte kommentera hur mycket el eller fjärrvärme som går åt.
I samband med Chapter 11 processen i november förra året framgick det att Northvolt hade skulder på 61 miljoner till Skellefteå Kraft. Det rapporterade SVT. Men enligt Joachim Nordin är de skulderna redan betalda.
– Jag vet inte om jag känner igen summorna. Vi hade väl kanske en obetald räkning från Northvolt när de gick i konkurs.
Så de hade betalt sina tidigare skulder?
– Jag vill inte gå tillbaka och gräva i vad det stått för saker tidigare.
Men ni får betalt idag?
– Vi har fått en deposition. Sen jobbar vi intensivt för att trygga hur detta ska se ut långsiktigt.
Pratar ni deposition för en vecka eller en månad?
– Jag vill inte gå in på exakta detaljer.
Ni kommer inte att dra ur kontakten den närmsta tiden?
– Det är i allas intresse att konkursförvaltaren kan fortsätta driften och att det ska komma nya ägare. Att det finns intressenter kan vi ju läsa om i Norran. Vår situation är hanterbar. Vi har känt till risken för konkurs länge.
För tydlighetens skull, du håller inte med om att det fanns obetalda räkningar som tidigare uppdagats?
– Det beror på vilken tidpunkt som man tittat i böckerna. Det kan ha varit pengar som var på väg. Det har florerat olika belopp. Vi har i perioder haft obetalda räkningar. Men det är svårt att driva en verksamhet utan el och värme.
Det kanske har varit en prioriterad faktura för bolaget att betala?
– Ja, precis, säger Joachim Nordin.