Det gäller kategorin ”digital förflyttning” där kommunen är en av sju nominerade.
– Skellefteå kommun har liksom många andra kommuner ett stort behov av att rekrytera medarbetare inom förskola och skola. Vi ville göra något skiljer ut oss bland andra kommuners rekryteringskampanjer. Vi ville också visa att det händer mycket i Skellefteå och alla kan vara med och bidra till Skellefteås framtid, säger Anders Bergström, förvaltningschef för skolkontoret i Skellefteå kommun, i ett pressmeddelande.
Nomineringen gäller tre filmer som producerades som en del av en kampanj att rekrytera lärare och förskollärare. Filmerna producerades i samarbete med produktionsbolaget Seize the Frame. De som medverkar i filmerna är riktiga elever och lärare från Skellefteå kommun.
”Inför filmningen hade ett antal elever och barn i olika klasser och förskolor fått svara på frågan vad de vill se i Skellefteå i framtiden. Deras idéer samlades in och ur alla förslag vaskades några guldkorn fram som produktionsbolaget skulle visualisera. Exempelvis gående ryggsäck, önskemaskin, linbanor mellan husen, flygande bilar, järnvägar överallt och mycket mera”, skriver kommunen i pressmeddelandet.
– Det är fantastiskt att vi med förhållandevis liten budget men stor kreativitet kan hävda oss i sällskap med till exempel Bonnier News, Trafikverket, Evry, Istone och The Absolut Company. Det är en stark laginsats bakom kampanjen, som nu än en gång sätter Skellefteå på kartan som en plats för idéer och kreativitet, säger Maria Holm, kommunikationsstrateg på Skellefteå kommun.