Kommunen ska rensa bland parkeringsapparna

Det ska göras en ny upphandling av parkeringsappar i Skellefteå. Syftet är att rensa i floran av olika lösningar, men också att få billigare drift.

Det är krångligt att parkera i Skellefteå, särskilt om man är ny i stan. Kommunen har nu ambitionen att rensa i röran.

Det är krångligt att parkera i Skellefteå, särskilt om man är ny i stan. Kommunen har nu ambitionen att rensa i röran.

Foto: Yvonne Rönngren

Skellefteå2022-11-14 19:30

Den privatperson som vill korttidsparkera på Skellefteå kommuns allmänna parkeringar kan i dag välja mellan fyra appar, samt på vissa ställen också betalautomat. 

Den som långtidsparkerar kan välja på så många som sju olika lösningar. 

De parkeringsappar som används upphandlades för ganska länge sedan, och nu anser parkeringsavdelningen att det är läge för en förnyelse. Genom att tekniken utvecklats anses det finnas system som är mera lättanvända, innehåller större bredd samt inte minst är billigare.

Dagens appar kostar upp till 10 procent av intäkterna, och i de nya kraven ska kostnaderna pressas ner till max fyra procent. Det är pengar som kommunen måste betala till app-företaget för att man använder deras tjänst. 

Samhällsbyggnadsnämnden sade vid måndagens möte ja till att ny upphandling får göras. Istället för dagens fyra appar ska man komma ner till två. 

Kommunen kan inte välja företag selektivt utan måste göra en offentlig upphandling. Krav som ska ställas är bland annat: 

Kostnaden för parkeringen ska framgå innan man påbörjar den.

Man ska kunna förlänga parkeringen i förtid. 

Flera fordon ska kunna registreras på samma konto. 

I händelse av problem ska det finnas en kundtjänst dit man kan vända sig och kommunicera på svenska och engelska, gärna också ytterligare språk. Kundtjänsten ska ha generösa öppettider. 

Leverantören ska minst en gång per år ordna ett allmänt möte för att informera och utbilda i hur deras app fungerar. 

Att använda apparna ska vara gratis, man ska bara betala för själva parkeringen. Det kan dock finnas tilläggstjänster som kostar, exempelvis företagskonto, månadsfaktura, pappersfaktura, men det ska då tydligt framgå och man ska göra ett aktivt val för dessa tjänster. 

Anledningen till att kommunen vill ha två appar och inte bara en, är att man ska kunna alternera mellan dem i händelse av driftsproblem. Vidare kan det vara bra för allmänhet som också brukar besöka andra städer om man kan välja den app som man redan har installerad. 

App är en förkortning av applikation, och är ett dataprogram. Parkeringsappar hanteras oftast i mobiltelefonen, men det ska också vara möjligt att hantera sitt konto med sin dator. 

Kommunen ska fortsätta att ha vanliga parkeringsautomater på vissa ställen, framgår det av beslutet. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!