Skellefteå kan bli Årets Platsmarknadsförare

Skellefteå har nominerats till utmärkelsen Placebrander of the Year. Den här gången gäller nomineringen etableringen av Northvolt.

Foto: Paulina Holmgren

Skellefteå2018-08-13 09:30

– Vi är jättestolta över att Skellefteå för tredje året i rad är nominerat till, Placebrander of the year, denna gång för arbetet med Northvoltetableringen där invånare, näringsliv, universitet, region med flera haft del i arbetet på olika sätt, kommenterar Skellefteå kommuns näringslivschef Bengt Ivansson.

De tävlande organisationerna för Northvoltetableringen är Skellefteå kommun, Skellefteå Kraft, Skellefteås näringsliv och invånare samt kommunikationsbyråerna JKL, North Kingdom, wdo och Krux.

Tävlingen hyllar insatser som syftar till att stärka en plats varumärke och generera fler invånare, besökare, evenemang, investeringar eller etableringar.

– Det är förstås jätteroligt att vårt arbete med Northvolt uppmärksammas, det var inte självklart att detta skulle bli platsen för Europas största batterifabrik men tack vare samarbetet lokalt likväl som regionalt och våra unika tillgångar föll valet på Skellefteå, säger Kristina Sundin Jonsson, kommunchef i Skellefteå kommun i ett pressmeddelande.

De övriga nominerade som utsetts av en jury är: The 72 Hour Cabin, Göta kanals destinationsguide, Rutan och Friluftsbyn.

Nu är det upp till allmänheten att rösta fram vinnaren som koras på Placebrander’s Day i Norrköping den 11 oktober.

– Det är människorna som gör Skellefteå, så detta pris tillfaller alla Skelleftebor. Nu hoppas vi bara på att folket röstar, säger Helena Renström, marknadschef, Skellefteå kommun.

Rösta kan man göra på:

https://placebrander.se/finalister-placebrander-of-the-year-2018/

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!